Nördkulturen

Alla inlägg den 6 mars 2015

Av David - 6 mars 2015 19:09

Flygplansbygget av Mitsubishi A6M5 Zero fortsätter. Först började jag med nosen. Valde att inte måla alla delar så noga då dessa ändå inte syns i slutändan.


   


Sedan målade jag den del av flygplanskroppens insida som kommer synas i cockpit.


 


Flygkroppen var lite krångligt att få ihop då hela cockpiten skulle passa in men det gick rätt bra.


   


Sedan gjorde jag ett stort misstag. Jag skulle måla ovandelen av vingarna i grönt medan den satt kvar på "gjutformen" men råkade då mista undersidan för ovansidan!


 


Så det blev för tjockt lager färg efter denna korrigering, men men... inget att göra åt nu.


 


Nästa steg var landningsställen och de gick lätt.


 


Ovansidan av vingarna fick sedan (rätt) färg. Tyvärr var Tamiya färgen helt värdelös så för att få ett hyfsat resultat fick jag måla flera lager som tyvärr sabbade ytan. Men den matchar ju i alla fall det tjocka färglagret på undersidan ;-) Verkar som det är ett allmänt problem när man penselmålar Tamiya färger, de passar bättre till airbrush.


 


Rotorbladen gick smidigt att få på och även de små detaljerna på vingarna. Därefter gjorde jag ett misslyckat försök att få på dekalerna för den gula raden på vingarna. Det gick åt pipan så jag bestämde mig för att göra en flagnande variant. Ska ta och gå lös med kniven lite mer där tror jag för ett ännu mer slitet utseende.


     


Summa summarum. Det blev ett par rätt stora fel men resultatet blev rätt bra ändå i slutändan. Så nu är det i stort sätt bara måla cockpit glaset kvar, vilket jag har dragit mig för lite. Men det kom ju med maskeringsbitar så det ska nog bli bra. Plus några fler dekaler och en dos smuts och slitage förstås.

Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards