Nördkulturen

Alla inlägg den 20 januari 2015

Av David - 20 januari 2015 20:16

 


Jag kom i kontakt med Neal Ashers böcker när brorsan hade ett ärende i Göteborg och jag bad honom köpa ett par sci-fi böcker till mig på Science Fiction Bokhandeln. "Ta vilka som helst", sa jag, "helt slumpmässigt". Resultatet blev bl.a Hilldiggers med Neal Asher som jag började läsa. Men redan från start kändes det som jag hade missat mycket för jag hade svårt att sätta mig in i boken. Så efter lite googlande på hur man ska läsa hans böcker i kronologisk ordning fick jag se att Hilldiggers var den sista boken så jag avbröt den och införskaffade mig Prador Moon som var den första.

 
Boken börjar med att mänskligheten äntligen har kommit i kontakt med en utomjordlig livsform. Det kommer i form som en krabbliknande ras vid namn Prador (en liknelse till det engelska ordet predator). Men redan vid "First contact" spårar det ur till ett blodbad och där sätter kriget för människans överlevnad igång.
 
på omslaget till boken står ett citat från  tidningen SFX "If you want sex, violence and excellent aliens this is your book". Jag vet inte vilken bok de syftade på för sex förekom inte ens i boken. Våld (eller krig rättare sagt) förekommer det en hel del men bortsett från några blodiga och morbida stycken så var inte detaljbeskrivningen överhängande mycket precis. "Excellent aliens" kan jag hålla med om däremot. Jag fick en väldigt klar bild på hur Prador såg ut och det jag tyckte var mest intressant var de kapitlen som handlade enbart om dessa varelser. Man fick en klar inblick i hur deras hierarki fungerade och hur de såg på människor som inget annat än ohyra. Det var intressant att man fick se kriget ur båda parters synvinkel. Det jag retade mig mest på med boken var överanvändandet av ordet Runcible! Jag lärde mig att hata det ordet under resans gång för jag kunde verkligen inte lista ut vad det betydde. Sen gjorde det inte saken bättre att det där jävla ordet kunde dyka upp så mycket som sju gånger på en sida (ja, jag räknade). Jag blev inte klokare av att söka ordet på google heller för det gav mig ingenting, men sen kom jag fram till att det måste ha betytt "maskhål" i den här boken. Sammanfattningsvis var det en helt okej bok men storyn var lite ytlig tyckte jag. Som en sci-fi film med mycket coola stridsscener men inget direkt djup i själva handlingen.
 
Betyg: (Bra)

Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards