Nördkulturen

Direktlänk till inlägg 9 november 2014

Vi ska köpa nytt brädspel, men vilket?

Av David - 9 november 2014 09:57

För ett litet tag sedan köpte vi en displaypack till Magic The Gathering där vi fick en del kort som var värda lite pengar som vi sålde på svenskamagic. För dessa pengar, som jag tror blev strax över 500 kr, ska vi köpa ett nytt brädspel men frågan är bara vilket?


 

Dead Of Winter verkar vara ett riktigt bra spel Jag vet att det finns massor med zombie spel ute på marknaden nu, mer än vad den egentligen kan hantera men detta ska vara ett av de bättre. Fokuseringen kring detta spel ligger inte runt zombieapokalypsen utan överlevnad och interaktioner mellan de överlevande. Zombizarna (heter det så i plural?) ska, om jag förstått det rätt, befinna sig mer i bakgrunden och bara vara en liten del av spelet.

Spelet har ett så kallat crossroad system vilket innebär att du drar ett händelsekort som någongång under spelets gång triggas om något speciellt händer som intigrerar med det kortet. Det är alltså inte som i andra brädspel då du drar ett händelsekort, slänger fram det på spelplanen så sker händelsen direkt. Det kan förklaras som en helt slumpmässig händelse som ändå är vettig och inte sticker ut från handlingen.


 

Ett annat spel jag är sugen på att köpa är Robison Crusoe Adventure On The Cursed Island. Jag har letat väldigt länge efter ett överlevnad i vildmarken typ av spel och jag tror detta är än så länge det närmaste jag kan komma. Enligt Tom Vasel på youtube kanalen The Dice Tower är detta spelet ett av de mest interaktiva koperativa spel han har spelat och det är mycket som pågår på brädet samtidigt. Händelseutveckligen på brädet är baserat på de handlingarna du gör som spelare. Som exempel om du går ut och jagar efter mat så finns risken att du kan bli attackerad av ett vilt djur vilket är mindre troligt om du stannar på stranden och bygger ditt skydd.

Avslutningsvis ska detta tydligen vara en riktig utmaning att klara av. Ett av de svåraste ute på marknaden.


        

      


Det finns en hel del andra spel jag skulle vilja köpa också. Jag beskriver dem väldigt kort här nedanför.


Terra Mystica: Ett samla resurser och bygga byggnader typ av spel i fantasymiljö.

Descent Journey In The Dark 2 ed.: Ett strategispel då varje spelare kontrollerar en hjälte som alla ska klara av ett gemensamt quest.

Civilization The Board Game: Bygga upp en civilisation med hjälp av olika medel.

Mage Knight: Ett koperativt eller konkurrensbetonat fantasyspel där du utforskar världen och bygger upp din arme'.

Space Alert: Ett kooperativt rymdspel då spelarna spelar en besättning på ett rymdskepp för att överkomma faror.


Detta är några av mina förslag. Jag får vänta och se vad de andra två i våran spelgrupp tycker. Om det är någon gamer där ute som läser detta, kom gärna med ett förlag om du har något.

 
 
Ingen bild

Martin

9 november 2014 11:15

Jag röstar för Dead of Winter rakt av!

David

9 november 2014 11:27

Ok. Har du inga egna förslag också?

 
Ingen bild

Anders

9 november 2014 14:46

Jag tycker nog Robinson verkar roligast utav dessa. Descent är lite onödigt då jag tänker köpa Imperial Assault, som har samma regler till stor del. Jag ska kolla lite närmare på dem och se ifall jag har något ytterligare förslag.

David

9 november 2014 14:59

Jag är kluven mellan Dead Of Winter och Robinson men Zombie spel har vi redan två stycken. Apocalypze Those Left Behind och Zombie Dice om man kan räkna det. Oavsett vilket vi köper här så kommer jag eventuellt köpa det andra senare. Space Alert tycker jag verkar grymt kul också.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av David - 8 november 2015 10:26

  Jag ser verkligen fram emot denna filmen, trailern ser lockande ut i alla fall. Jag har svårt att avgöra om denna film kommer bli älskad av fansen eller hatad men det såg ut som att de försökt efterlikna Warcraft världen så noga de kunnat, och...

Av David - 24 oktober 2015 08:41

    Detta spelet fick jag gratis en månad som Playstation Plus medlem men jag hatar att dyka rakt in i händelserna i en spelserie och inte begripa något av handlingen så jag gick tillbaka från början och köpte alla tre Crysis spel. De andra två ...

Av David - 18 oktober 2015 08:35

      Förra veckan varvade jag äntligen denna plåga från min barndom. Jag har alltid sett Mega Man 1 som ett av de svåraste Mega Man spelen och det kanske det är också om man spelar "old school" style att när man dör så får man börja om. Men på...

Av David - 18 juli 2015 17:19

    Handling 20 år har gått sedan de stora företagen tog över herraväldet över världen från regeringarna. Deras girighet ledde till ett stort krig mellan dem vilket ödelade världen. Från ruinerna av den forna världen skapades ett råd vars uppg...

Av David - 15 juli 2015 21:10


    Som medlem i Playstation Plus hade jag möjligheten att ladda ned detta spelet gratis från PSN förra månaden vilket jag självklart gjorde eftersom jag också har spelat Call Of Juarez: Bound In Blood som också finns recenserad på denna bloggen...

Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards