Nördkulturen

Alla inlägg den 15 september 2014

Av David - 15 september 2014 20:17

 


Jag läste precis en top 5 lista där de listade de 5 mmorpg spelen som borde ha lagts ner för längesedan och på första plats låg Dark Age Of Camelot. Detta spel släpptes 2001 och hade sin storhetstid ända fram till att de släppte Trials Of Atlantis men i min åsikt dog inte spelet förrän de släppte Frontiers. Jag har ingen aning om hur detta spelet ser ut idag då det säkert vart 10 år sedan jag spelade det men jag har fortfarande helt underbara minnen från den tiden. Jag hade så fruktansvärt roligt i detta spelet under två års tid att det har varit riktigt svårt att släppa detta spel helt och hållet. Jag kan sitta och tänka tillbaka på den tiden med ett leende på läpparna och väldigt få spel har den inverkan på en. Endast detta spel och Mass Effect trilogin har berört mig på det här sättet.


Jag gjorde en kort comeback till detta spelet efter ett långt uppehåll. En väldig kort comeback så den är knappt värd att nämnas men det var efter att de ändrade grafiken i spelet till lite mer modernare grafik men i mitt tycke blev det bara värre då de tog bort den gamla klassiska DAoC stilen. För att återgå till top 5 listan jag prata om tidigare så säger de att Dark Age Of Camelot hade ett överlägset PvP system vilket jag definitivt håller med om men när de andra mmorpg spelen kopierade detta så blev det inte mycket kvar av DAoC då dessa spel, enligt författarna till denna listan, påstod att de andra spelen var överlägsna DAoC i allt annat. Även PvE delen. Men jag tycker att Dark Age Of Camelot var överlägset även i PvE delen eftersom det spelet förlitade sig inte på quests för att levla upp sin karaktär. Det gick ut på att man sprang runt i den stora världen, utforskade varje skog, varje grotta, varje sjö, varje liten stig efter monster att slåss mot för att tjäna sin xp. Inte för att springa från punkt A till punkt B och sedan tillbaka till punkt A och sedan upprepa processen ett antal tusen gånger till din gubbe nåt högsta leveln.


 

För er som aldrig spelat DAoC ser inte ovanstående bild mycket ut för världen men det är så här jag minns detta spelet och jag skulle inte vilja byta det mot något annat! Det vore en dröm som gick i uppfyllelse om spelet gick tillbaka till sin gamla grafik, tog bort deras "nya" frontier zon och återinsatte den gamla klassiska PvP zonen och att spelet vakna till liv igen och lockade spelare. Men det kommer bara förbli en dröm, för att  Dark Age Of Camelots glansdagar är över, det förnekar jag inte, men borde spelet dö ut? Ärligt talat har jag ingen aning och jag bryr mig inte. För mig dog detta spelet för många år sedan och de underbara minnen jag har från den tiden lever kvar inpräglade djupt i mitt huvud.

Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards