Nördkulturen

Alla inlägg den 25 augusti 2014

Av David - 25 augusti 2014 08:30

 

Handling

En man vid namn Jeremiah vill flytta upp bland bergen och leva livet som en eremit. Efter att han levt bland bergen ett tag dras han in i en fejd med Crow indianerna efter att ha ridit över en av deras heliga gravplatser och en efter en kommer de efter honom i hopp om att döda honom.


 


Filmen är baserad på en riktig pälsjägares liv vid namn John Johnston som hade smeknamnet "Crow killer" och "Liver eater Johnston" vilket var en antydan till att han alltid åt upp levern på de Crow indianerna han hade dödat. Större delen av filmen får vi följa Jeremiahs väg till sitt idylliska liv uppe bland bergen. Han dras ovilligt in i en rad händelser som lämnar honom både en liten pojke och en nybliven indian fru att ta hand om. Första timmen och väl det är väldigt lös sammansvetsad gällande historieberättande och man glider bara med Jeremiah i hans liv uppe bland bergen där han träffar på olika folk och jagar lite djur men det är också den delen jag gillar mest. Rätt skönt att få se en man resa ut i naturen, upp bland bergen och få se honom skapa sig ett liv där uppe. För min del hade hela filmen gärna fått vara på det sättet. Lite senare i filmen blir det lite mer action för den som gillar det då Crow indianerna sätter efter honom och en efter en försöker de ge sig på och döda Jeremiah.


Från början var det tänkt att Clint Eastwood skulle få rollen men hur mycket jag än gillar Clintan så var det nog bättre att den gick till Robert Redford. Risken hade funnits annars att Jeremiah Johnson hade smält in bland Clintans många andra western karaktärer han spelat genom åren och blitt en fotnot i filmhistorien.

Det tog hela 3 månader att hitta rätt skådespelerska som skulle spela Jeremiah Johnsons indian hustru The Swan. Hon heter Delle Bolton och detta blev hennes enda långfilm hon spelade med i. Utöver det har hon medverkat i ett avsnitt i TV serien Monk. Både Robert Redford och Delle Bolton gör sina roller rättvisa.


Jag gillade denna filmen för den tilltalar den delen av mig som älskar vildmarkslivet och fascinationen av folk som lever en nybyggares liv och kan leva sitt liv med det naturen har att erbjuda. Hur mycket jag än älskar elektronisk underhållning som mitt moderna samhälle förser mig med så älskar jag även denna typen av liv där man får jaga för föda och jobba för att överleva lika mycket. Jag vet inte varför, det kanske är respekt och fascination över hur våra förfäder en gång levde långt före industrialismen satte fart.


Betyg: (Mycket bra)

Kan köpas här: Jag har sett den på Tradera

Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23 24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards