Nördkulturen

Alla inlägg den 21 februari 2014

Av David - 21 februari 2014 16:57

 


Allmänt

Skriven av fyra författare vid namn Doug Moench, Chuck DIxon, Alan Grant och Jo Duffy.

Doug Moench, en Chicago född serietidningsförfattare, är mest känd för sitt arbete med Batman och för att vara skaparen av karaktärerna Black Mask, Moon Knight, Deathlok och Bane.

Chuck Dixon är mest känd för sitt arbete på Marvel karaktären Punisher och för hans arbete på Batman under 90 talet och tidigt 2000 tal. Han var den första som skrev den individuella seren om Robin, Nightwing och även skapandet av teamet och boken Birds Of Prey.

Alan Grant är en skotsk serietidningsförfattare mest känd för att ha skrivit Judge Dredd i den månatliga brittiska science fiction orienterade serietidningen 2000 AD och för sitt arbete med Batman under sent 80 tal, 90 talet och tidigt 2000 tal. Han är även känd för skapandet av karaktären Anarky

Jo Duffy, född 1954, är bäst känd för hennes arbete för Marvel under 80 talet och för DC under 90 talet. Hon skapade teamet Fallen Angels och de mesta av dess medlemmar. Marvel tryckte upp serien en gång till som trade paperback år 2013.

Det är 7 tecknare som varit med och tecknat denna och dom heter Vincent Giarrano, som har två årtionden av erfarenhet inom branschen, Barry Kitson, en brittisk serietidningstecknare, Graham Nolan, en amerikan mest känd för sitt arbete på The Phantom (Fantomen), Jim Balent, mest känd för sitt långa arbete på Catwoman mellan åren 1993 och 1999, Bret Blevins, mest känd för att vara den ordinarie tecknaren för Marvels serie New MutantsTom Grummett som är en kanadensisk tecknare mest känd för The New Titans, The Adventures of Superman, Superboy och några till. Till sist Mike Manley som är mest känd för att ha varit med och skapat Marvel karaktären Darkhawk.


Handling

Bruce Wayne är nedbruten och satt ur action efter hans konfrontation med Bane. Han har dock utsett en ny Dark Knight vid namn Jean Paul Valley som efterträdare. Jean Paul Valley sätter Bane ur spel ganska snart och fortsätter att terrorisera Gothams skurkar med sina brutala metoder. Han ignorerar både Robin och poliskommissarie Gordon och stöter bort dom samtidigt som han sakta men säkert tappar kontrollen.


     


Min åsikt

Jag vet att det inte är DC´s stil men när jag läste att Jean Paul Valley skulle använda sig av brutalare metoder än Bruce Wayne hade jag hoppats på brutalt... och jag menar brutalt. Visst är han hårdare än Bruce Wayne och har inte mycket hänsyn till sina fienders hälsa men så fruktansvärt brutal är han inte. Jag hade hoppats på att han var så grov att han i alla fall skulle döda några stycken. Visst var det någon död inblandad när Jean Paul Valley var i farten men jag vill inte avslöja nåt för er läsare så jag låter det va. Skillnaden mellan Bruce Wayne och Jean Paul tyckte jag låg i gränslandet, dom hade kunnat gestalta Jean Paul en aning mer brutal.

Denna trade paperback håller en jämn nivå alla 640 sidor ut och jag tycker inte den skiner igenom någon gång utan håller sig mer på en medioker nivå. Den når absolut inte upp till sin föregångares nivå men den ger en klar fördjupning i karaktären Jean Paul Valley och bygger förhoppningsvis upp inför "the grand finale" i den tredje volymen som jag i skrivandets stund beställde för drygt 1 timme sedan.


Betyg: (Bra)

Kan köpas här: Bokus

Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards