Nördkulturen

Alla inlägg den 9 februari 2014

Av David - 9 februari 2014 09:00

    

Smallworld är ett spel om olika raser, deras erövringar och deras fall. Kort förklarat så väljer varje spelare en ras som ligger bredvid spelbrädet som alla har, slumpmässigt, blivit utdelade en unik "special power". Varje spelare använder den valda rasen till att erövra länder på spelbrädet fram till den punkten då en spelare anser att nu kan jag inte få ut mer av denna rasen så jag sätter den i "decline" så får spelaren välja en ny ras hans nästa runda för att fortsätta hans/hennes erövringar.


 

Så här läggs de olika raserna ut bredvid spelbrädet och första spelaren är tvungen att ta rasen som ligger längst upp vilket i detta fallet är Halflings. Hade han/hon inte velat ha den rasen utan den som är under istället, Ghouls, så hade spelaren fått betala en av sina victory points och lägga den på Halflings för att kunna ta Ghouls som ligger under. Men i början av spelet så har ingen några victory points så man är tvungen att ta den rasen som kommer upp. Eftersom jag var tredje spelaren i turen blev min första ras Sorcerers. Längst  ner på bilden ligger draghögen med de nya raserna och special powers som man drar och lägger längst ner så fort en spelare valt en ras att spela med.


     

För att förklara lite närmare vad dessa special powers är så tog jag tre bilder. Bilden längst ut till vänster är bara "raskortet" på Amazons. Sen har vi "special power" korten  som alltså slumpmässigt läggs ut bredvid raskortet så de olika raserna kan ha olika förmågor varje spelrunda. I mitten har Amazon rasen fått förmågan "mounted" vilket innebär att de behöver 1 person mindre när de tar över länder med kullar och åkerfält. På bilden längst ut till höger har de Alchemist förmågan vilket innebär att i slutet av spelarens tur som har Amazons så får han/hon 2 mynt vilket i detta spelet är "victory points".


    

Jag vet, spelbrädet är upp och ned men det var så  jag fick sitta under denna spelomgång men det har mindre betydelse. Så här ser spelbrädet ut i början. Varje fält på brädet representerar ett land och för att ta över ett land lägger du ut dina egna ras ikoner (se bilden nedanför) på landet. Olika många ikoner krävs för att ta över ett land beroende på om det redan är ockuperat av urbefolkningen eller innehåller några fiender eller om det är ett berg i landet.


 

Detta är dina spelbrickor som du lägger ut på länderna du ska erövra. Från vänster till höger är raserna: Skeletons, Amazons, Tritons och Trolls. Tittar man på raskortet för Amazons som jag la ut lite längre upp så ser man siffran 6 längst ner till höger vilket betyder att du får 6 av Amazon krigarnas spelbrickor att spela med. Men det finns en siffra på "special power" brickan också och för att ta exemplet ovanför när Amazonas hade förmågan Mounted så har den förmågan siffran 5 längst ner i vänstra hörnet vilket innebär att du får 5 sådana brickor till att spela med vilket innebär sammanlagt 11 stycken Amazon krigare att erövra länderna med. Sen har varje ras en alldeles egen förmåga också som står på raskortet och i Amazonas fall får dom 4 extra krigare varje gång de erövrar länder men du får inte använda de 4 extra när du försvarar dig.


Varje gång du erövrar ett land måste minst en av dina spelbrickor ligga kvar på landet så till slut tunnas du ut ram till den punkten då du inte har spelbrickor kvar att kunna erövra  mer länder så då sätter du din ras i "decline". Detta representeras genom att vända på alla dina spelbrickor ute på spelbrädet så de ser ut som på bilden nedanför.


 

Exakt samma spelbrickor som på bilden längre upp men så här ser dom ut när deras ras är i "decline". Efter att spelaren satt sin nuvarande ras i "decline" får han/hon vänta en runda och sen välja en ny ras för att fortsätta sina erövringar.

Poäng delas ut beroende på hur mycket länder en spelare tagit över. Har du tillexempel lyckats erövra 5 länder på en runda får du 5 mynt. Sen finns det vissa "special powers" som kan ge din ras ett extra poäng för varje land du erövrat som innehåller skog eller en annan förmåga som tillåter dig att erövra sjöar vilket man annars inte kan göra eller en annan som ger din ras "flying" som tillåter dig att erövra länder lite varstans på kartan, inte bara de närliggande som man är tvungen till i normala fall.

Som vanligt är det mycket jag uteslutit i denna beskrivning av spelet så ta inte detta som en komplett regelförklaring. Den som har mest coins efter 10 rundor har vunnit spelet.


Nördarna tycker till


 


Anders

Small world är ett ganska klurigt spel trots sin enkla spelmekanik. När man gör ett strategisk val så känns det ofta som att man inte riktigt vet vad som är det bästa valet och på så sätt så är spelet rätt komplicerat. På ett bra sätt. Det känns alltid som att här borde det finnas ett sätt där jag maximerar mina poäng, men jag vet inte riktigt hur. Detta är ett spel som jag tror växer ordentligt med antal spelomgångar. När man spelat tillräckligt mycket för att verkligen kunna lägga upp strategier flera rundor i förväg då tror jag man nästan kan jämföra det med ett spel som shack. Jag gillar det skarpt och med en speltid på ca 45 minuter så hoppas jag vi kan köra detta spel som utfyllnadsspel rätt ofta, för att verkligen utforska dess maximala potential.


Betyg: (Mycket bra)


Martin

(Pågående)


David

Detta kan vara till synes ett väldigt lätt spel och regelmässigt är det de också men när det kommer till att strategiskt lägga ut dina brickor och veta vilka länder du ska erövra för att få maximal utdelning av poäng en runda är inte det lättaste. Har du inte tillräckligt med försvar kan dina motspelare väldigt lätt erövra de länder du precis tagit. Jag gillar det här spelet trots dess simplicitet men gamer som jag är så skulle jag vilja se lite mer komponenter till detta spelet som kanske "Action cards" som man kan spela ut när som helst för att få någon fördel eller förstöra för dina motspelare. Men trots dess brist på mer spelmöjligheter så funkar det till en underhållande spelkväll.


Betyg:   (Bra)

 



Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards