Nördkulturen

Alla inlägg under januari 2014

Av David - 4 januari 2014 16:21

Jag har alldeles nyligen börjat fastna för indie games (Indipendent video games). Dom är oftast billiga att köpa och kan faktiskt vara riktigt roliga att spela. Ett indie game innebär att spelet är designat av privatpersoner eller mindre team som inte har någon finansisk support av stora bolag. Det mest kända av alla indie games måste vara Minecraft.


 

I Minecraft finns det två speltyper, Survival mode eller Creation mode. I Survival mode gäller det att överleva. Du börjar med absolut inget på fickan och får påbörja bygge av skydd för natten innan alla farliga varelser börjar komma fram. Allteftersom spelet går samalr du på dig mer och mer resurser och kan tillverka spadar, hackor och andra verktyg som gör det lättare för dig att samla resurser och du kan börja bygga allt större och snyggare hus och börja tillverka rustning och vapen för att försvara dig mot nattens alla varelser. I Creation mode gör du inget annat än att skapa och det finns riktigt snygga Minecraft skapelser. Gå bara till google, tryck på bilder och sök på orden "Minecraft Creations".


Ett annat indie spel som jag precis börjat spela till PC, som jag köpte på steam, är ett spel som heter FTL. Du spelar en besättning på ett rymdskepp som fraktar viktig data åt Federation (Nej, inte Federation i Star Trek) och som ska ta sig genom ett antal olika sektorer innan de når sitt slutmål. På vägen möter de fiendeskepp och andra faror som kan lura ute i rymden. Man har inte obegränsat med tid att ta sig igenom en sektor heller, fiendens flotta är dig hack i häl och kommer dom ikapp dig kan det bli svårt att fly. Du skickar din besättning runt i skeppet för att släcka bränder och andra skador som kan uppstå under strid eller för att bemanna en station för att tex ladda dina vapen snabbare eller för att ladda upp din FTL drive (Faster than light) snabbare så du kan göra ett hopp till nästa del på kartan.


 


Jag håller även på och spelar ett tredje indie spel. Det heter How To Survive och jag köpte det på Playstation  Network. Jag vet inte om det finns en PC version på det. Du spelar en strandsatt person som oturligt nog hamnat på en ö grupp full med zombies. Du tar dig runt på de fyra öarna och letar efter reservdelar till båtar för att få dom att funka så du kan ta dig mellan öarna och till ett flygplan för att kunna ta dig hem. På öarna finns andra strandsatta personer också som du får olika uppdrag av. Men det gäller inte bara att leta reservdelar. Du behöver mat, vatten och sömn för att fungera. Alla dessa tre har varsin mätare och när den börjar sjunka till lägre nivåer är det dags för dig att börja leta drickbart vatten eller börja jaga djur för mat eller hitta ett skydd där du kan sova och återhämta dig. Låter det enkelt? Det är det inte, för du har massor med zombies att slåss mot samtidigt så det kan vara riktigt utmanande ibland.


 

Av David - 3 januari 2014 14:55

 

Handling

En ensam man vandrar sin väg genom ett post apokalyptiskt amerika och med sig i bagaget har en helig bok som sägs kunna rädda hela männskligheten.


 


Denna filmen är riktigt bra. En perfekt film för er som gillar post apokalyptiska miljöer. Jag har bara ett bekymmer med denna filmen, ett stort bekymmer! Boken som Denzel Washington bär med sig i bagaget ska vara den sista versionen av Kung James bibeln och det är här hela handlingen faller för mig. Det är tydligt att skaparna av denna film överskattar bibelns inverkan på vårt samhälle. En bibel skulle aldrig kunna rädda mänskligheten och få en civilisation upp på fötter igen efter ett nedfall som gestaltas i filmen. Så kraftig inverkan har inte religion på samhället i helhet längre. Jag som ateist kan nästan känna mig förolämpad av detta. Jag skulle aldrig hitta styrka i en påhittad saga om en fiktionell karaktär som heter Jesus eller ett påhittat superväsen som kallas Gud. Hela filmen verkar bara vara baserad kring ett rent önsketänkande av dess producenter vilket jag misstänker kanske är lite religiösa själva. Bortser man från den religiösa dyngan så är denna filmen väldigt bra och jag skulle lätt kunna se den igen, men tyvärr så sänker den religiösa propagandan betyget för min del. Den hade kunnat vara så mycket bättre om han skyddade något som faktiskt hade kunnat rädda mänskligheten, något mer trovärdigt. 


Betyg: (Bra)

Kan köpas här: CDON på Blu-ray

Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards