Nördkulturen

Alla inlägg den 13 januari 2014

Av David - 13 januari 2014 09:00


 

Dåligt bloggande denna månad, jag vet. Jag har inte hittat något att skriva om så det råder lite idé torka just nu. Men i Lördags satte vi oss och spelade ett av mina favoritspel, Twilight Imperium. Jag har skrivit det förr och jag skriver det igen, så fort ordet Twilight nämns så tror alla (som inte känner till Twilight Imperium) att det är ett spel om dom där äckliga tonårs vampyrerna i den värdelösa TV serien. Men så är självklart inte fallet. Twilight Imperium är ett gigantiskt rymdspel där varje spelare kontrollerar en ras. Spelet har massor med valmöjligheter så det finns inte bara en väg till seger. Du kan kriga mot dina motståndare genom att bygga upp din rymdflotta och utveckla farlig teknologi. du kan inleda handelskontrakt med andra spelare och skapa tillfälliga allianser som du kan bryta när som helst, ni skickar spioner och politiker till det galaktiska rådet där ni röstar för eller emot olika lagar som gäller i det nuvarande rymdimperiet och ni utforskar planeter och rymden samtidigt som ni expanderar ert imperium.

Så i brist på bättre bloggande postar jag lite bilder från lördagens 5 timmars spelsession.


 

Precis i början av spelet. Det tog oss nästan 1 timme att sätta upp spelet och uppdatera oss med de regler vi hade glömt av. Jag svor lite på mig själv för att jag inte hade förberett lite bättre! Då hade spelet inte tagit fullt så lång tid att sätta upp.


 

Närmast i bild syns min flotta (de mörkgröna skeppen) och i horisonten syns kompisens gula skepp. Brorsans skepp är inte i bild här men dom växer sig starka lite längre bort på spelplanen.


 

 

Nu börjar flottorna närma sig varandra och strid kommer snart vara oundviklig. Ironiskt nog blev det bara två strider oss spelare emellan under hela spelets gång. Det finns så mycket annat att göra i detta spelet än just bara kriga att spelet behöver inte strid för att kunna bli kul. Brorsan, som vann spelet, avfyrade inte ett enda skott mot någon av oss andra men han vann ändå.


 

En liten del av de hundratals komponenter som medföljer detta episka spel.


Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards