Nördkulturen

Alla inlägg den 26 oktober 2013

Av David - 26 oktober 2013 07:46

 


 

Handling

Ungdomar i staden Springwood börjar drömma hemska mardrömmar och alla drömmer dom om samma person, en man med smutsig randig röd, grön tröja, brun hatt, sönderbränt ansikte och en handske på högerhanden med sylvassa knivar ditsatta. Först avvisar dom drömmarna som ovanligt jobbiga mardrömmar men när mannen i deras drömmar inflekterar skada på dom och dom vaknar upp med exakt samma skada i verkligheten börjar skräcken ta vid. Vem är denna mannen som hemsöker deras drömmar?


 

Terror på Elm Street har alltid varit en av mina favoriter inom skräckfilms världen. Jag tror att jag var den enda som satt och hejade på Freddy Krueger när jag såg dom här filmerna. Jag var så otroligt fascinerad av hela konceptet av en mystisk man som alla drömmer om och fruktar och som kan döda offren i deras drömmar. Hela idén är ju genialisk. Alla människor behöver sömn vilket gör alla Freddys offer fruktansvärt sårbara. Wes Craven kom på hela idén med mardrömmar när han hade läst några artiklar i LA Times, utsträckt på en period av 3 år, om ett gäng asiatiska flyktingar från Kambodja som alla hade dött i deras sömn efter en hemsk mardröm. Flyktingarna hade kommit till USA i flykt från tyrannen Pol Pot och under beloppet av 1 år hade 3 unga, friska män dött av samma orsak. De hade under långa perioder vägrat att sova för rädslan av att börja drömma men när de väl somnade av utmattning vaknade de upp skrikande för att sedan dö. Obduktionerna på kropparna gav inget, inget hjärtfel eller nåt, dom hade bara helt enkelt dött. Freddys utseende med den röd gröna tröjan och bruna hatten fick Wes Craven från en uteliggare han såg utanför sitt fönster vid 10 års ålder. En annan intressant grej att notera är också att detta var Johnny Depps första film.

Robert Englund är som klippt och skuren för rollen som Freddy. Han var den första mördaren på film som jag någonsin såg som blandade sarkastisk humor med sina mord. Många kan säga att det är överdrivet och gör honom mindre skrämmande men i  mina ögon gör det honom mer galen och fruktansvärd att han känner sig så bekväm i sin roll som mördare att han kan skämta om en såpass allvarlig sak menats han dödar sina offer. Storyn bakom Freddy och hans ursprung är riktigt bra men tyvärr misstolkas det av många. Jag har läst runt om på olika forum på internet då många tror att Freddy Krueger var en pedofil vilket han definitivt inte var. Han var en barnmördare när han levde, punkt slut! Båda sakerna är fruktansvärda men det gäller ändå att kunna se skillnad på dom. Skådespelarna är riktigt bra, de enda jag hade lite svårt för till en början var Ronee Blakley då jag tyckte att hon var lite stel i sitt agerande men det gick upp för mig sedan att hon var en utmattad mor med alkoholproblem så hon agerade bara sin roll. Lite SPOILER varning här men denna filmen tyckte jag inledde väldigt bra och ovanligt för sin tidsera. Den första karaktären man blir introducerad vid är Tina spelad av Amanda Wyss så självklart tror man att hon är huvudpersonen i filmen och att hon i slutändan kommer ta kål på Freddy... fel! Hon dör en liten bit in i filmen och på den tiden var denna typen av tvister väldigt ovanliga.


Betyg: + (Bra)

Kan köpas här: CDON på en samlings DVD med alla 7 filmer


Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14 15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards