Nördkulturen

Alla inlägg den 19 oktober 2013

Av David - 19 oktober 2013 20:40

 


 


Handling

År 1921 upptäcker ett gäng arkeologer en mumifierad kropp i en forntida Egyptisk grav tillhörande en Egyptisk prins vid namn Im-Ho-Tep som dömdes och begravdes levande för helgerån. I samma grav hittas även en gammal skriftrulle, Toth, som kan väcka de döda till liv igen. En kväll läser en av arkeologerna innehållet på denna skriftrulle högt och den döda Im-Ho-Tep vaknar till liv.


Jag blev lite förvånad när jag såg denna filmen då jag trodde man skulle få se den klassiska bilden av en mumie. En levande död helt inbunden i bandage men så var icke fallet och det tackar jag för. Denna tolkning av mumien känns mer realistisk och i en film inspelad så tidigt som denna känns det som de låg före sin tid. Mumien visas aldrig  i sitt ikoniska bandage utan skådespelaren Boris Karloff, som spelar mumien, visas enbart som Ardeth Bey, den mystiske egyptiske mannen som blivit återuppväckt från de döda. Jag tycker filmen är duktigt regisserad av Karl Freund, det är inget fel på regissörens talang men hur han var som person är under all kritik. Skådespelarna är det inget större fel på heller, Boris Karloff är perfekt i sin roll. Den kvinnliga huvudrollen spelad av Zita Johann är också värd en klapp på ryggen men hon verkade ha haft det tufft under inspelningen av denna filmen. Hon och regissören kom inte överens överhuvudtaget. Redan första dagen på inspelningen av filmen försökte regissören Karl Freund gestalta Zita Johann som en kvinna med hett temperament och som var svår att jobba med. Hon fick ingen stol med sitt namn på utan tvingades stå i timmar lutad mot en vägg så att klänningen hon bar inte skulle bli skrynklig. Det gick till och med så långt att Freund fick många av de som jobbade med filmen mot sig bara för att han drev Zita Johann så hårt. Vid en scen svimmade hon och var medvetslös i en hel timme innan hon vaknade till liv igen.

Med denna vetskapen skulle jag aldrig spendera en krona åt att köpa denna regissörens filmer men det går ändå inte förbise att han var duktig. Sen kan man inte förlita sig på så här gammal fakta helt och hållet heller. Man vet aldrig vad som är sant och vad som inte är sant. Jag tycker filmen var rätt bra men den var lite småseg. Historiemässigt var den väldigt lik Dracula i många avseenden. Dracula anländer till England där han träffar på Mina, en kvinna han blir förtjust i och förtrollar, en doktor kallas in och avslöjar Dracula, de låter Mina leda dom till honom och när de hittar honom dödar de honom. Mumien vaknar till liv och hittar sin gamla kärlek återfödd i Helen Grosvenor, en annan ung kvinna och trollbinder henne. En doktor kallas in och avslöjar mumien, de låter Helen leda dom till mumien och när han blir hittad dödas han. En helt ok film men jag tyckte den hade en tendens att bli långtråkig.


Betyg: + (Godkänd)

Kan köpas här: CDON

Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14 15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards