Nördkulturen

Alla inlägg den 16 oktober 2013

Av David - 16 oktober 2013 09:00

    

 


Handling

Elvira jobbar som TV värdinna på en kanal som visar skräckfimer och när hennes gamla moster dör för det Elvira till den pryda lilla staden i New England vid namn Falwell där hon blivit kallad för att hämta ut sitt arv. Arvet består av hennes mosters gamla hus, hennes hund och en mystisk kokbok som innehåller allt annat än matrecept. Elviras säregna look gör henne snabbt ogillad bland den lilla stadens äldre, moralbundna invånare vilket leder till en hel del konflikter och inte allra minst med hennes morbror som vill inget mer än att lägga beslag på den mystiska kokboken.


Elvira är en sådan filmkaraktär jag sett väldigt ofta lite varstans men kan inte placera exakt var. Jag har känt till henne i flera år men har aldrig brytt mig om att titta på filmen. Det är runt denna tiden på året hon brukar dyka upp i lite slumpmässiga skräckfilmsklipp eller kanske på någon logo någonstans på en blogg eller hemsida som försöker sätta stämning inför allahelgonaafton. Man kan säga att hon är en klassisk Halloween ikon. I år tog jag mig tid till att titta på filmen för att se om den var något att ha och låt mig börja med att säga, redan 15 minuter in i filmen visste jag exakt hur den skulle sluta, så förutsägbar var den. Filmen spelades in 1988, på bara 8 veckors tid kan jag tillägga, och på den tiden kanske denna typ av filmer inte var så förutsägbara, allting är nytt någon gång. Skämten dom körde med var otroligt utvattnade och inte det minsta roliga. Ett exempel är när Elvira i början svänger in vid en bensinmack för att tanka bilen på sin väg till New England. Ägaren av bensinmacken sitter vid bensinpumparna och röker en cigarett och efter att Elvira tankat klart och satt tillbaka bensinpumpen i hållaren ramlar den ut och bensin börjar rinna ut på marken. Utan att märka nåt sätter sig Elvira i bilen och säger till den rökande ägaren: "You know, those things will kill you" varpå hon kör iväg. Ägaren reser sig från stolen och gissa vad som händer sen? Han slänger naturligtvis cigarettfimpen i pölen av bensin som samlats vid den fallna bensinpumpen och hela bensinmacken exploderar. Skådespeleriet är under all kritik men spelar man in en film på bara 8 veckor har man nog inte tid med många omtagningar. Filmen präglas självklart av sexskämt då Elviras bröst oftast står i fokus. En enda gång under hela filmens gång skrattade jag till (jag kan tillägga att detta är en skräck komedi) och det var under en scen i slutet. Bilden ovanför denna texten visar exakt den scenen. Elvira är instängd på en kyrkogård och ska försöka öppna grindarna, så vad gör hon? Jo hon sticker brösten mellan grindarna, bröstar upp sig och kedjan går av. Det fick mig att skratta lite då det kändes som en härlig dos av självironi. Utöver det skrattade jag inte en enda gång under hela filmen. Redan 35 minuter in ville jag bara stänga av filmen men jag tvingade mig genom den. 

En av skådespelarna i filmen heter Ira Heiden. Jag har sett honom i en film tidigare och det var i Nightmare On Elm Street 3 The Dream Warriors och det verkar som han spelar exakt samma karaktär i bägge filmerna. Precis som om han lämnade inspelningen av Elm Street filmen och gick raka vägen in i inspelningen av Elvira.


   

Den vänstra bilden visar Ira Heiden i Elm Street filmen och den högra visar honom i Elvira. Exakt samma karaktär eller? 

I slutet av filmen klaffade allt så perfekt att det var skrattretande och precis det jag hade förutspått 15 minuter in i filmen hände. Filmen tycker jag faller på att skämten de använder sig av är så fruktansvärt gamla och uttjatade och storyn var i enklaste laget. Toppa det med dåligt skådespeleri och du har en film som aldrig borde givits ut. 


Betyg: (Dålig)

Kan köpas här: Filmen är bokningsbar på Movieline 

Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14 15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards