Nördkulturen

Alla inlägg under september 2013

Av David - 10 september 2013 16:32

 

Tsuro är ett väldigt lättspelat spel. Det tar inte många minuter att lära sig och spela igenom. Varje spelare väljer varsin figur, en drake, och ställer dom på utkanten av brädet på en av markörerna. Sen drar alla 3 brickor vardera från draghögen av brickor och med hjälp av dessa brickor som representerar en flygväg som draken tar ska spelarna försöka hålla sig kvar på brädet så länge det går.


 

Så här kan brickorna du har på handen se ut och det gäller att passa in dom med din nuvarande väg så du håller dig kvar på brädet och inte flyger ut.


   


På den vänstra bilden ovanför  har spelaren precis lagt ut en bricka framför sin drake som gör att han håller sig kvar på brädet en runda till. Bilden till höger är exakt samma bild men visar ett lätt exempel på hur det kan gå om spelaren hade lagt ut fel bricka som ledde honom åt fel håll istället. Du får inte svänga av vid någon vägkorsning utan du måste följa vägen raka vägen till dess slut.


 


På bilden ovanför har jag ritat ut varje spelares flyväg och det är nu när brädet börjar fyllas på som det gäller att ha koll på vart vägen verkligen leder dig så den nya brickan du lägger ut inte slår sig samman med en redan utlagd bricka vars väg tar dig till utkanten av brädet.  


Nördarna tycker till


 


Anders

Pågående


Martin

Pågående


David

Finns inte så mycket man kan säga om detta spelet. Det är väldigt lätta regler och det går väldigt fort att spela. Vill man ha en lite mer lättsam spelkväll är Tsuro i kombination med andra spel av samma karaktär perfekt. Även icke gamers som normalt inte spelar brädspel skulle nog uppskatta detta och det skulle lätt kunna bidra till en trevlig hemmakväll med vänner.

Betyg  

 




  

Av David - 8 september 2013 09:30


Det va några veckor sedan jag såg klart på andra säsongen av Walking Dead men jag märkte precis att jag hade glömt skriva om den. Serien har tagit sig sedan första säsongen men som jag skrev redan då kändes det inte som jag kunde kritisera serien rättvist då första säsongen bara innehöll 6 avsnitt. Det var därför jag bestämde mig för att titta på andra säsongen direkt efter. Jag gillar denna serien och karaktärerna blommar och utvecklas. Men det är inte så konstigt då mestadels av serien består av personliga intriger inom gruppen och moraliska värderingar hos människan som lever i ett samhälle under förfall. Ibland kan jag bli så irriterad på människorna i denna serien för dom beter sig så fruktansvärt korkat och de planerar sina drag så extremt illa att man kan förstå hur en grupp walkers som rör sig hälften så långsamt och som är riktigt lätta att döda kan övermanna dom. Deras hjälplösa natur till trots så vill man ändå att dom ska klara sig helskinnade. En fråga som har stört mig ända från start och det är en fråga dom inte ens ställt sig i serien vad jag vill minnas, hur började allt detta? Vad var det som hände som gjorde att människan blev till zombies eller walkers som dom kallas i serien? Det är en fråga man får svar på i senare säsonger antar jag, det vore konstigt annars.

 



Av David - 7 september 2013 08:40

 

Idag världen över är det Magic Celebration. Kl 11.00 idag ska jag iväg och spela. Tanken med detta är att locka nya spelare till spelet. Varje deltagare som är med får till en början varsin boosterpack och utifrån de korten ska spelaren bestämma vilken typ av lek han/hon vill spela. Bestämmer man sig tex för att spela en grön lek så går du fram och hämtar den gröna Magic 2014 Core Set Sample Deck och fortsätter bygga ut din lek som du sen spelar med mot andra spelare. Tre matcher spelas mot olika motståndare och du antecknar resultatet på ett "achievment card" du fått. När alla dina tre matcher är spelade lämnar du in detta achievment card till organisatören och då får du ett Magic 2014 Core Set Booster Pack till. Allting delas ut gratis idag också så man behöver inte spendera en krona på nya kort.


 


Så här ser Sample Deck ut. Du väljer alltså den vita om du bestämmer dig för att spela vitt, den blåa om du bestämmer dig för att spela blått osv. 

Av David - 5 september 2013 19:58

 


Allmänt

Skriven av Scott Snyder som är en välkänd författare och vinnare av många priser inom serietidningsbranschen. Han säger att hans intresse för historieberättande hände vid 9 års ålder då han var på ett sommarläger och en av ledarna läste Stephen Kings bok Eyes Of The Dragon (Drakens öga är den svenska titeln) för honom över sommaren. Hans jobb för Marvel var en one-shot om Human Torch samt en miniserie i 4 delar, Iron Man Noir. Han har även jobbat för Vertigo och DC med titlar som American Vampire och Batman: Gates Of Gotham.

Tecknaren heter Jock Franscesco Francavilla och är en italiensk serietecknare. Han debuterade 2006 i den italienska tidningen Comics Anthology Amazing Comics. Han har jobbat som tecknare för Marvel med Black Panther - The Man Without Fear och DC med den prisvinnande Batman novellen The Black Mirror.


Handling

Det börjar ske en hel del besynnerliga mord i Gotham där bevis dyker upp på brottsplatsen typiska för många av Batmans ärkefiender men ingen av dom har begått morden. Batman med hjälp av kommissarie Gordon och hans dotter Barbara utreder morden när ett "spöke" från deras förflyttna plötsligt dyker upp och saker och ting är inte som det verkar... eller är det?


     


Min åsikt

Detta var en riktigt bra Batman historia. Jag har inte riktigt följt med i händelserna innan denna men det är den första Robin, Dick Grayson, som axlar rollen som Batman i denna. Vad jag har förstått så är Bruce Wayne bortrest någon annanstans och rekryterar andra Batmans över hela världen menats denna utspelar sig. Detta är den råaste Batman jag läst än så länge. Jag vill inte avslöja för mycket av handlingen men vissa av mordoffren var rätt bestialiskt tecknade som fick en att rynka på pannan lite. Tecknaren är riktigt duktig och han lyckas föra över mördarens sinnesstämning i sina teckningar fenomenalt. En sann klassiker i riktig Batman anda.


Mitt betyg (Episk)

Kan köpas här: Bokus som paperback eller som hardback

Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards