Nördkulturen

Alla inlägg den 10 augusti 2013

Av David - 10 augusti 2013 19:15


 

Monopol är tydligen det mest sålda brädspelet världen över men ett av det minst spelade. Jag har hört att äkta gamers hatar monopol. Men det är inte därför jag hatar det. Jag har lärt mig att inte bry mig om vad andra tycker utan skapa min egna åsikt om saker och ting. Anledningen till att jag hatar monopol är att det spelet representarar precis allt jag är emot. Nu kanske jag överanalyserar men det spelet ger en förvriden bild av vad lycka och framgång egentligen är. Du förvärvar och förvärvar, klättrar högre och högre upp på stegen i affärsvärlden och man får aldrig nog. Du vill bara ha mer, bli rikare, få in mer pengar. Till slut slår du ut dina medspelare som slutar bankrupt. För vi alla vet att i ett monetärt system, som omöjligt kan gynna alla, måste det finnas förlorare som drar det korta strået för att andra ska kunna dra nytta av det och det är detta monopol spelet representerar och står för i mina ögon. Tyvärr är detta spelet för nära verkligheten för att jag ska kunna njuta av det. John Ortberg gjorde en gång en fantastiskt bra liknelse mellan verkligheten och spelet monopol. Jag länkar till det här nedanför. Jag rekommenderar starkt att ni tar er de 3 minuterna och 39 sekunderna som klippet håller på och lyssnar på vad han har att säga. Han börjar inte prata förrän 40 sekunder in i klippet.


Av David - 10 augusti 2013 15:35

För inte så längesedan hade jag köpt en så kallad Wormlight för att kunna lysa upp den dåliga skärmen med så jag kunde se vad det var jag spelade. Men jag blev inte nöjd med resultatet. Jag läste om att det skulle finnas ett sätt att koppla din Game Boy Advance till din Gamecube och eftersom jag äger en Gamecube tänkte jag att det skulle vara värt ett försök. Sagt och gjort så köpte jag en sådan kabel på Tradera. Jag läste på en guide någonstans att denna kabeln skulle räcka, inget annat skulle behövas men fungerade det? Självklart inte!


   


Jag kopplade min Game Boy som bilden ovan visar och enligt guiden skulle jag slå på strömmen på Gamecube först och sedan Game Boy men det funkade inte ändå. Sedan slog det mig. Hur f*n ska jag kunna få bilden överförd från min Game Boy till min Gamecube om jag kopplar in den i kontroller porten? Jag letade upp en ny guide på internet och där fick jag se att man skulle köpa ännu en grej att koppla in under din Gamecube, en adapter med olika utgångar, där man kan koppla in denna kabeln, vid namn The Game Boy Player. Jag får hålla ögonen öppna efter en sådan på Tradera och hoppas att dom är relativt billiga. Eller kan det bara vara jag som gör fel på något sätt? Om det är någon som läser detta och som vet hur man gör, var snäll och skriv något i kommentarerna.

Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards