Nördkulturen

Alla inlägg den 5 augusti 2013

Av David - 5 augusti 2013 16:14

Det finns två fenomen som jag har gått och stört mig på i flera år och det är människans oförmåga att tänka utanför ramarna och våran rädsla för förändring. Det märks av på många olika sätt i vårat samhälle men det jag tänker skriva om här är ämnet film. Människans svårigheter för uppföljare och deras oförmåga att kunna ge egen kritik och koppla bort den allmäna uppfattningen om en film eller skådespelare och skapa sig en alldeles egen uppfattning.


Till att börja med vill jag skriva om filmälskares svårigheter för uppföljare. Jag kommer ihåg hur folk klagade på Matrix 2 och 3 när dom kom ut och påpekade att ettan var minsann den enda bra filmen av de tre. Samma visa med Star Wars. Den nya trilogin kunde absolut inte mäta sig med den första trilogin. Alien 2 och 3 mötte samma kritik från fansen när de kom ut men det har lagt sig nu och de har blivit accepterade precis som de flesta filmer blir efter ett tag. Kan det vara så att vissa fans vill vara lite märkvärdigare än oss andra, lite finare i kanten, och bara se ettan som ett mästerverk menats uppföljarna ska smutskastas och duger endast som underhållning åt oss som inte är lika sofistikerade i vår filmsmak, eller vad är det frågan om?


   


Sen har vi detta problem med individuellt tänkande. Återigen vill jag återgå till filmen Matrix och han som spelar Neo, Keanu Reeves. Jag minns tydligt att en filmkritiker från en nyhetstidning, jag tror det var Aftonbladet, skrev i sin artikel att han tyckte att Keanu Reeves är "träig" i sitt uppträdande. Sedan jag såg det har jag sett massor med folk uttrycka exakt samma ordval som i denna artikeln. Tycker ni verkligen så eller orkar ni inte tänka på egen hand?

Ett annat exempel var i en av Sagan Om Ringen filmerna när Legolas åkte skateboard ner för en trappa på en sköld. En filmkritiker tyckte att det var lite överdrivet och sedan dess har jag återigen hört MASSOR med folk uttrycka exakt samma åsikt. Har folk verkligen så svårt att tänka kritiskt på egen hand eller är det bara jag som inte är kritisk nog? Jag tycker Keanu Reeves var perfekt i rollen som Neo, jag tyckte att när Legolas åkte ner på skölden från trappan såg coolt ut. För att slänga in ett tredje exempel har vi allt detta hat mot Jar Jar Binks karaktären i den första Star Wars filmen. Jag gillade honom inte heller men jag accepterade hans närvaro i alla fall, han gick ju inte och förstörde filmen som många överkänsliga fans tyckte.


 


Även musikbranschen drabbas tyvärr av detta. Ett bra exempel är de två Bruce Springsteen albumen Human Touch och Lucky Town. På sin tid ansågs dom som slutet på Springsteens storhetstid. Anledningen till detta var att Springsteen inte längre spelade ihop med E-street Band utan vidgade sina vyer tillsammans med andra musiker i sitt band. Usch, hemska tanke... det är ju en alldeles för stor förändring för de stackars fansen. Sånt tål dom inte. Men Springsteens storhetstid var långt från över. Idag är han större än någonsin och albumen Lucky Town och Human Touch anses som riktiga Springsteen klassiker.


   



Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards