Nördkulturen

Direktlänk till inlägg 3 juli 2013

Mina rollspel genom åren

Av David - 3 juli 2013 10:08

Jag tror det var alldeles i början på högstadiet (1993) eller på mellanstadiet (1991) som vi började spela rollspel. Det första rollspelet var Drakar och Demoner. Jag hade aldrig hört talas om rollspel före kompisen visade upp sitt nyinköpta DoD och jag trodde att krigaren på omslaget var sista bossen och när vi hade dödat honom så var spelet slut. När vi började spelet presenterads jag för en helt ny spelstil jag aldrig varit med om tidigare och jag älskade den!

 

Om jag inte minns helt fel så tror jag att min första karaktär var en dvärg krigare som blev dödad i närstrid.  Efter att jag hade blivit dödad ville jag direkt göra en ny gubbe för utkräva min hämnd på den som hade dödat mig. En ny gubbe gjorde vi men jag fick aldrig min hämnd. Denna gången gjorde vi en stavmagiker som hade studerat magi nere i den gigantiska staden Krilloan. Jag har kvar rollformuläret på den karaktären fortfarande.


Det första science fiction rollspelet vi spelade var självklart Mutant. Detta spelet spelade vi inte alls lika ofta som Drakar och Demoner. Jag kommer inte ihåg så mycket av Mutant  mer än att vi såg en action film en gång med Kurt Russell och vi tyckte den va så fantastiskt bra att efteråt gjorde vi en karaktär som var precis som honom och spelade igenom hela filmen vi precis hade sett som ett äventyr.


 


Efter ett tag utökade vi vårat spelande med Drakar och Demoer och Mutant världen med spel som Drakar och Demoner Chronopia, Mutant Chronicles och Mutant Rymd. Jag gillade alla dom spelen. Mutant Chronicles och Mutant Rymd tyckte jag överträffade Mutant med hästlängder. Vi spelade igenom Mutant Rymds enda äventyrsmodul som släpptes till det spelet, Operation Kirkwood hette det. Det minns jag väl för det var det första äventyret som jag var spelledare i. Jag tror jag fortfarande har kvar det äventyret någonstans. Även om jag gillade DoD Chronopia så var fortfarande original DoD bättre.


     


Drakar och Demoner och Mutant va de två stora rollspelen vi spelade. Vi hade även Stjärnornas Krig rollspelet som vi spelade vid några tillfällen. Jag spelade en Ewok av någon anledning. För att vara efterklok i äldre dagar... vad fan tänkte jag på? Det hade vart mycket coolare att vara en Jedi! Vi hade även några mindre rollspel som jag inte tror vi spelade någon gång. Wastelands och Khelataar. Vi hade läst igenom reglerna och kampanjen men det var aldrig något i dom spelen som lockade oss till att börja spela dom.


     


Sen hade vi dom spelen som hade för krångliga regler. Spel som verkade bra men som vi, på den tiden, inte lyckades komma underfund och greppa reglerna. Två av dessa spel var Marc Millers Traveller och Star Trek Roleplaying Game. Traveller hade för böveln regler till precis allt! Skulle man nysa i det spelet kunde man ge sig fan på att det fanns regler för det! Annars verkade Traveller vara ett riktigt bra sci-fi rollspel. Hade jag läst det idag hade jag nog fattat mer. Vi hade även Dungeons & Dragons men jag kommer inte riktigt ihåg vilken utgåva (jag tror det kan ha vart andra utgåvan) Vi spelade det någon gång men det va inget för oss. Drakar och Demoner var fortfarande det överlägsna fantasy rollspelet.


     


Jag kommer inte ihåg om det var på högstadiet eller gymnasiet som jag köpte rollspelen Western och Vampire The Masquerade men de två spelen gick samma öde till mötes som Wastelands och Khelataar. Jag läste dom lite men fick aldrig iväg startskottet. Jag tyckte Western var för begränsat om man jämför med fantasy eller sci-fi rollspel där man kan leka med fantasin lite mer. Vampire The Masquerade tyckte jag verkade svårt att spela. Återigen kände jag begränsningen att man bara spelade en enda karaktär, en vampyr. Jag vill ha mer kontraster i mitt rollspelande. Efter några år sålde jag både Western och Vampire på tradera.


      

Sedan slutade vi gymnasiet och rollspelandet, liksom allt det andra spelandet, lades på hyllan. Under många år spelade vi varken rollspel, brädspel eller figurspel. Det var under denna tiden som jag lade all min fokus på MMORPG spel som Dark Age Of Camelot och lite senare World Of Warcraft. Läs min MMORPG historia HÄR. Under 2 års tid spelade jag Dark Age Of Camelot fram tills att World of Warcraft kom ut som sakta men säkert tog död på mitt mmorpg intresse.  Sen kom det ett långt uppehåll då jag endast höll mig till TV-spel. Det kanske låter som jag inte hade nåt annat liv än just spela spel men självklart levde jag kroglivet under en tid också men det har absolut inget med mitt spelintresse att göra så det tänker jag inte skriva om här. Efter många års uppehåll satte vi oss ner igen och började spela brädspel och kort därefter bestämde vi oss att ha en brädspelskväll i veckan. Jag kommer inte ihåg vilket brädspel det va vi spelade först som fick oss att starta spelkvällarna. Efter något år med dessa spelkvällar kom kompisen med en överraskning som han hade köpt. Han hade köpt Warhammer rollspelet och det blev ett kärt återseende av en gammal spelvän. Vi hade äntligen återvänt till rötterna igen. Första spelomgången var fantastisk rolig och det fick mitt intresse att explodera igen Själv köpte jag Pathfinder rollspelet och dessa dagar, 23 år senare från den dagen vi spelade vårt första rollspel är vi igång igen.


         


Taggar

#rollspel

 
 
Ingen bild

inkognito

2 september 2014 10:30

Det är lätt att tänka att Western känns begränsat jämfört med Sci fi och fantasy, men är det verkligen så? Riktigt bra Sci fi eller fantasy utmärks väl genom att den begränsar sig annars riskerar det snabbt att bli för mkt av det goda?

Hur som helst så tycker jag att det är dags att ge Western-rollspelet en ny chans! Nya upplagan ser ut att bli ett mästerverk och dessa förhandstittar överöste iaf mig med inspiration!

Rejäla förhandstittar:
http://www.rollspel.com/pdf/western/WE4_Grundbok_I_Rollpersonen_preview.pdf
http://www.rollspel.com/pdf/western/WE4_Grundbok_II_Regelboken_preview.pdf

Crowdfunder
https://www.indiegogo.com/projects/western-iv

 
Ingen bild

David

7 september 2014 16:48

Jag får erkänna att det nya western ser riktigt bra ut. Jag tycker inte Western rollspel är dåliga bara för att de är begränsade. Det är bara jag som har dålig fantasi att komma på bra äventyr om jag inte har så mycket att leka med som man har i Sci-fi och fantasy världar.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av David - 8 november 2015 10:26

  Jag ser verkligen fram emot denna filmen, trailern ser lockande ut i alla fall. Jag har svårt att avgöra om denna film kommer bli älskad av fansen eller hatad men det såg ut som att de försökt efterlikna Warcraft världen så noga de kunnat, och...

Av David - 24 oktober 2015 08:41

    Detta spelet fick jag gratis en månad som Playstation Plus medlem men jag hatar att dyka rakt in i händelserna i en spelserie och inte begripa något av handlingen så jag gick tillbaka från början och köpte alla tre Crysis spel. De andra två ...

Av David - 18 oktober 2015 08:35

      Förra veckan varvade jag äntligen denna plåga från min barndom. Jag har alltid sett Mega Man 1 som ett av de svåraste Mega Man spelen och det kanske det är också om man spelar "old school" style att när man dör så får man börja om. Men på...

Av David - 18 juli 2015 17:19

    Handling 20 år har gått sedan de stora företagen tog över herraväldet över världen från regeringarna. Deras girighet ledde till ett stort krig mellan dem vilket ödelade världen. Från ruinerna av den forna världen skapades ett råd vars uppg...

Av David - 15 juli 2015 21:10


    Som medlem i Playstation Plus hade jag möjligheten att ladda ned detta spelet gratis från PSN förra månaden vilket jag självklart gjorde eftersom jag också har spelat Call Of Juarez: Bound In Blood som också finns recenserad på denna bloggen...

Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards