Nördkulturen

Direktlänk till inlägg 26 april 2013

Vampi, Omnibus Vol. 1

Av David - 26 april 2013 21:07

 


Allmänt

Författaren heter David Conway och är född i Dublin, Irland och är den ordinarie vokalisten i det alternativa rock bandet My Bloody Valentine. Han jobbade med Vampirella serien när den tillhörde Harris Comics och är författaren till den manga inspirerade serien av Vampirella, Vampi. Han har också varit med och jobbat för Marvels X-men unlimited. Utöver att vara sångare i ett rock band och skrivit historier till serietidningar så har han skrivit lite noveller också.

Det är tre tecknare som vart med och tecknat Vampi men jag nämner bara den som stod för mestadels av jobbet och dessutom det bästa. Kevin Lau. Jag hittar inte mycket om honom men han är skaparen av en serie, publicerad av Anarchy Studios, vid namn Xin. Det har gjorts en crossover tidning med Xin och Vampi, släppta i två nummer, vid namn Vampi vs Xin.


Handling

Denna samlingsutgåva, på över 300 sidor, innehåller 3 story arcs. Men en röd tråd binder dom samman och det är Vampis sökande efter det botemedel som en gång för alla ska släcka hennes törst för människoblod. Men det är inte lättåtkomligt då det är i händerna på Archangel, en grym och sadistisk skurk som inte ens Vampi kan ta sig an.


     


Min åsikt

Mycket snygg tecknad serie. Denna tecknarstilen faller mig precis i smaken. Denna bok innehåller alla 18 släppta nummer av Vampi. Det enda jag har att klaga på teckningsmässigt är nummer 16 och 17. Vad fan hände? Så fruktansvärt fult tecknat. Det känns som om dom experimentera med andra tecknare framåt slutet med mindre lyckat resultat. Jag antar, och hoppas, att det var många som tyckte så och att det var därför Kevin Lau fick komma tillbaka och teckna det 18:e och sista numret av Vampi efter att ha gjort ett enastående jobb på de 15 första numren.

Jag gillade denna omskrivningen av Vampirella i en framtidsvärld i Neo Tokyo. Men jag kan förstå hur denna karaktären fick ett eget liv. Historien och intrigutvecklingen skapar en helt ny värld, långt bort från den ordinarie Vampirella som vi känner till så väl att man glömmer av att detta ska vara en omskrivning av den karaktären. Det är svårt att dra paralleller mellan Vampi och Vampirella även om de nästan delar samma namn och har liknande klädsel. Men utöver det, så är detta två helt olika karaktärer. Jag tror inte det görs något av Vampi längre och trots att denna bok heter Omnibus Vol. 1 så ska ni inte låta er luras, det finns ingen vol. 2. 


Betyg:    (Bra)

Kan köpas här: Bokus 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av David - 8 november 2015 10:26

  Jag ser verkligen fram emot denna filmen, trailern ser lockande ut i alla fall. Jag har svårt att avgöra om denna film kommer bli älskad av fansen eller hatad men det såg ut som att de försökt efterlikna Warcraft världen så noga de kunnat, och...

Av David - 24 oktober 2015 08:41

    Detta spelet fick jag gratis en månad som Playstation Plus medlem men jag hatar att dyka rakt in i händelserna i en spelserie och inte begripa något av handlingen så jag gick tillbaka från början och köpte alla tre Crysis spel. De andra två ...

Av David - 18 oktober 2015 08:35

      Förra veckan varvade jag äntligen denna plåga från min barndom. Jag har alltid sett Mega Man 1 som ett av de svåraste Mega Man spelen och det kanske det är också om man spelar "old school" style att när man dör så får man börja om. Men på...

Av David - 18 juli 2015 17:19

    Handling 20 år har gått sedan de stora företagen tog över herraväldet över världen från regeringarna. Deras girighet ledde till ett stort krig mellan dem vilket ödelade världen. Från ruinerna av den forna världen skapades ett råd vars uppg...

Av David - 15 juli 2015 21:10


    Som medlem i Playstation Plus hade jag möjligheten att ladda ned detta spelet gratis från PSN förra månaden vilket jag självklart gjorde eftersom jag också har spelat Call Of Juarez: Bound In Blood som också finns recenserad på denna bloggen...

Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards