Nördkulturen

Alla inlägg den 18 januari 2013

Av David - 18 januari 2013 20:30

 


Handling

Det har börjat en ny flicka i klassen, en tystlåten, tillbakadragen söt tjej vid namn Monami, som också är en vampyr. Hon blir kär i en av klassens killar, Jyugon, men han har redan blivit "paxad" av en annan tjej. Den lite lätt sadistiska och bitchiga tjejen Keiko. För att göra Jyugon till hennes bjuder Monami honom på chokladpraliner som innehåller hennes egna blod. Försent inser han vad det är han har ätit och han blir till en vampyr själv. Men han besvarar ändå Monamis känslor vilket gör Keiko ursinnig. De två tjejerna blir fiender och en rad bisarra händelser leder till den slutgilltiga striden om Jyugon.


Min åsikt

Detta är en typisk svart komedi. Mycket blod och gore som sprutar i överdrivna mängder och avhuggna kroppsdelar som används som diverse olika vapen och även som helikopterpropellrar... Ja du läste rätt. Se filmen så förstår ni. Jag visste inte vad jag hade att vänta mig när jag började se den, jag hade aldrig hört talas om denna. Hade jag vetat att det var en Gore film, en svart komedi, hade jag aldrig sett den. Men den hade ändå sina ljusa punkter, som när dom drev med vissa subkulturer som tex Ganguro kulturen som jag tyckte var klockrent.

Det var halvdåliga effekter och dåliga skådespelare med överdrivna karaktärsdrag. De enda skådespelarna som gjorde något så där bra ifrån sig var Yukie Kawamura, hon som spelar Vampire Girl och Takumi Saitô som spelar Jyugon men inte så bra att de kan bära hela filmen då den faller på precis allt det andra.


Betyg  (Dålig)

Kan köpas här: CDON


      

Av David - 18 januari 2013 16:04

Denna låten kommer alltid ha en speciell plats hos mig. Dels för att den är så bra och dels för dess betydelse. Jag minns så väl när jag hörde den första gången. Jag sommarjobbade på ett säteri, för kanske 14 - 15 år sedan, där jag fick göra diverse olika sysslor som att måla ladugårdsväggar, mata grisar, rensa åkerfält från stora stenar mm. Jag och han som jag jobbade med, som för den delen delade samma intresse för rollspel som jag gjorde på den tiden, satt i fikarummet och åt vår medhavda frukost när radion började spela Elvis med låten Memphis Tennessee. Jag lyssnade mycket på Elvis som liten men i tonåren när puberteten slog in ville man ha lite coolare musikstil så på den tiden var det bara Death och Black Metal som gällde för mig. Men på något oförklarligt sätt satte sig denna låten hos mig och det är denna låten jag har att tacka för allt. Det är på grund av denna som jag öppnade mina musiksinnen igen och började lyssna på annat än bara Metal. Elvis la inte bara grunden för en hel musik era, flera år efter sin död la han också grunden för en helt ny musikepok för mig och för det är jag gentemot The King evigt tacksam.


Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards