Nördkulturen

Alla inlägg den 15 januari 2013

Av David - 15 januari 2013 16:31

 


Handling

En kvinna är med i en bilolycka och tappar minnet. Ensam tar hon sig in till stan där hon träffar en annan ung kvinna som är på jakt efter skådespelarroller. Tillsammans försöker de lista ut identiteten på tjejen som tappat minnet men verkligheten är inte som den verkar och tar dig genom  tvister och vändningar du aldrig kommer få grepp om.


Min åsikt

Detta är en riktigt bra, rysare eller deckare eller vad man nu vill kalla den. Jag kan lova dig att du kommer inte få grepp om handlingen första gången du ser den. De oväntade vändningarna och i och med det frågorna som dyker upp i filmen kommer gnaga i dig som en kilande punkt som du inte riktigt kommer åt. Jag tittade på denna i Söndags och det var fjärde eller femte gången för mig och jag kan fortfarande inte reda ut hela handlingen men svaret finns där, jag vet det. Det finns diskussioner runt om på internet på olika forum om denna film om vilka ledtrådar man ska uppmärksamma och vad man speciellt ska lägga märkte till för att ha en chans att kunna greppa vad som försigår. Trots alla dessa gåtor och allt det oförklarade så blir inte filmen dålig för det, tvärtom, det får hjärnkontoret att jobba övertid för känslan att svaret finns där framför dig är alltid närvarande, men det vill bara inte visa sig utan en kamp.


Betyg:   (Mycket bra)

Kan köpas här: CDON på DVD eller på Blu-ray


 

Har du bestämt dig för att ge denna filmen en chans efter att ha läst denna recension så har jag letat fram att det är följande 10 ledtrådar du ska vara extra  uppmärksam på. (Taget från imdb)


1. Var extra uppmärksam i början av filmen. Två ledtrådar visar sig redan innan förtexterna

2. Lägg märke till skuggan på den röda lampskuggan

3. Hör du vad filmen heter som Adam Kesher söker skådespelerskor till? Nämns den igen?

4. Notera platsen där bilolyckan äger rum

5. Vem ger bort en nyckel och varför?

6. Lägg märke till morgonrocken, askfatet och kaffekoppen

7. Vad är det som uppmärksammas på klubben Silencio?

8. Var det endast talang som hjälpte Camilla?

9. Notera händelserna som kretsar kring mannen bakom Winkles

10. Vart är moster Ruth?

Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards