Nördkulturen

Alla inlägg under december 2012

Av David - 19 december 2012 16:36

Den nya Star Trek filmen ser väldigt lovande ut får jag säga. Dom har tagit sig i kragen rejält sedan de första filmerna och gjort dom mer till en blandning av action och sci-fi där action delen är mer i fokus än vad den brukade vara i de tidigare filmerna. Jag har alltid gillat Star Trek bättre än Star Wars men när det kommer till långfilmer har Star Trek inte haft en chans men jag tror det kommer ändras nu. Det ska bli intressant att se hur Star Wars blir nu när Disney köpt upp varumärket.

Av David - 18 december 2012 16:05

Tycker du att Arkham Horror har för många kort och du vill ha dom snyggt organiserade? Då är denna, möjligtvis, nya expansion till Arkham Horror något för dig. Den är fortfarande på "kickstarter" stadiet och samlar in pengar från fans runt om i världen som är villiga att hjälpa till att få detta projekt till produktions stadiet. 

Det är snyggt designade plastmodeller i riktig Lovecraft skräck anda som ska hålla korten åt er när ni spelar och organisera dom på ett snyggt sätt, samt alla tokens och monster kort.


 

Dessa kan hålla location cards och kan ställas ut en på varje område.


 

Denna brickan är för era "Investigators" och alla hans/hennes utrustningskort och diverse olika tokens.


   

Denna är menad att hålla "Other worlds" korten, "gateway" brickorna och alla monster brickor i den lilla skålen i mitten


 

På den här kan ni sortera de små korten och använda er av de olika, flyttbara, sorteringsbrickorna.


Riktigt snygg expansion det här och jag tror detta kommer bli verklighet inom en snar framtid. För att sätta igång detta behöver skaparen minst 5000 dollar och givmilda personer har redan gjort så han är uppe i 4500. Så detta är något att hålla ögonen öppna för alla ni Arkham Horror spelare. Känner ni för att donera en liten slant så ger jag er länken till sidan för detta kickstarter projekt här nedanför.

 

Crafthulhu Card Holders/Displays & Component Trays



Av David - 16 december 2012 07:53

Jag börjar få rätt många serietidningar nu så jag har börjat fundera ut olika sätt att förvara dom på. Att ha dom stående i en kartonglåda på golvet i en stor garderob, som jag har nu, är ett alternativ men inte särskilt snyggt. Jag har letat efter lite arkivskåp som kan passa. Dom är rätt smidiga. Man kan kategorisera tidningarna plus att det ser rätt snyggt ut. Ett av dom jag har kikat på är denna som fanns på Ikea för 995 kr. Självklart måste jag bita i det sura äpplet och bege mig till Ikea för att mäta ut måtten och se så tidningarna verkligen passar att stå i lådorna.


 

Av David - 15 december 2012 16:00







 

 

 

 

 

 

Revival #5

Star Wars. Dawn Of The Jedi - Prisoner Of Bogan #1

Happy #1

Nu kom Happy #1 så jag kan börja läsa den. Även Dawn of Jedi - Prisoner of Bogan är #1 men är egentligen fortsättning på serien som bara heter Dawn of Jedi. Häftigt omslag på Revival!


 


Swamp Thing #14

Animal Man #14

Crossovern Rot World forsätter i Swamp Thing och Animal Man.


 


Batman #14

Talon #2

Nightwing #14

Eventet Death of the Family börjar med Batman #14 och Nightwing #14. Talon hoppas jag kommer igång nu med #2.


 


Action Comics #14

Justice League #14

Dessa har jag hunnit läsa. Action Comics var sisådär, en ganska blek historia som inte tillförde så mycket. Man hoppas ju att Grant Morrison drar på för fullt och syr ihop säcken med de sista numren innan han hoppar av serien. Justice League var bättre, med otroliga djungelteckningar.


 


Magic The Gathering: The Spell Thief #?

The Conqueror Worm

Sista delen på Magic The Gathering: The Spell Thief. Det är roligt med alternativa kort till Magic men serien har inte varit något vidare så jag har valt att inte fortsätta med Path of Vengeance #1 som är fortsättningen. Conqueror worm är en återberättelse av novellen av Edgar Allan Poe, ser härligt gory ut.


 


Avengers vs X-men Consequence #5

Uncanny Avengers #2

Indestructible Hulk #1

Sista delen av AvsX Consequences (som faktiskt var en bättre serie än AvsX själv) plus lite Marvel titlar i samband med omnumreringen som jag tänkte det kunde vara kul att hoppa på.


Av David - 14 december 2012 18:11

Den här månaden blev det inga grafiska noveller alls utan bara den månatliga dosen av serietidningar. Jag har helt enkelt inte haft rå¨d att köpa några. Men jag kommer slänga upp några recensioner av grafiska noveller ändå, jag kommer låna några av de andra två nördarna och recensera deras.


   


Avengers vs X-men Consequence #5

Avengers # 33, 34

Avengers vs X-men Consequence är uppföljaren till Avengers vs X-men och jag tyckte denna va bättre. Jag tyckte det kändes som om dom kunde ha gjort något större, något mer utav kriget mellan X-men och Avengers. Den skulle ha varit längre och mer rå men i Consequence får den lite upprättelse då det visar sig att det är mer intressant att läsa vad som händer efter kriget än själva kriget i sig.

Avengers sista story arc som heter End Times fortsätter och avslutas här. Avengers kommer börja om från #1 och det ska bli riktigt roligt att få vara med från start.

 

    

 

Transformers Robots In Disguise #11

Transformers More Than Meets The Eye Annual

Transformers More Than Meets The Eye #11

Min favorit serie. Det enda jobbiga med Transformers är att hålla reda på alla namn.


 


Batwoman #14

Batman Dark Knight #14

Batgirl #14

Mina "The bats". Jag fick höra den chockerande nyheten att författaren till den helt underbara Batwoman ska sluta för att DC tyckte att den var för annorlunda och om så är fallet så är det verkligen synd för det är därför Batwoman överglänser alla de andra, pga den melankoliska stilen. Som det ser ut nu skulle Batwoman lätt toppa en topp 10 lista med mina favorit superhjältar och allt på grund av den säregna stilen. Så skärp till er DC!


   


Catwoman #14

He-Man And The Masters Of The Universe #4

Catwoman har jag ingen direkt åsikt om än. Lite tråkigt att dom började nystarten med tie-ins till en Batman story.

He-man är en kanon serie! Detta är nummer 4 av 6 och jag hoppas DC tar sitt förnuft till fånga och gör denna till ongoing.


 


Star Trek Hive #2

Andra delen i denna serien. Ärligt talat kommer jag inte ihåg handlingen i denna eftersom det var 2 månader sedan jag fick första numret så jag får läsa om den från start.


 


The Lookouts #3

Nu har jag äntligen fått första numret av denna serien vilket innebär att jag har kunnat börja läsa den. Denna månaden kom det tredje numret. Denna serien har potential att bli väldigt bra men jag vill inte ge ett omdöme än eftersom jag bara läst två nummer.


 


Dark Shadows / Vampirella #4

Helt ok serie. Har dock svårt att se hur de ska kunna hålla denna vid liv som en ongoing men det kanske går.


 


Pathfinder #3

Denna serien är riktigt bra. Det kunde jag säga redan från första numret. Varje gång jag läser denna blir jag så sjukt sugen på att köpa Pathfinder rollspelet. Jag får se om jag får tummen ur någon gång.


 


Excecutive Assistant Assassins #5

En serie som går från klarhet till klarhet. Jag är glad att jag gav denna en chans för den visar mer och mer potential för varje nummer som går. Det finns lite grafiska noveller att köpa på denna serien också som jag funderar på att köpa.


 


Ghostbusters #15

Har hört att dom ska börja om med Ghostbusters också, och med helt nya karaktärer dessutom. Jag vet inte vad jag ska tycka om det. Det kan ju gå hur som helst. Ghostbusters för mig har ju alltid varit EgonPeterRay och Winston. Det ska bli intressant om inte annat och se utvecklingen av detta. 


 


Frankenstein Alive, Alive! #2

Månadens skräll! Det var nog ungefär 6 månader sedan jag fick första numret av denna serien och först nu dyker det andra numret upp. Varför det tog sådan otrolig tid mellan dom har jag ingen aning om men det ska bli ett kärt återseende att få läsa denna igen. Självklart får jag läsa om första numret en gång till då jag inte minns något av det.


Så då... det var denna månadens tidningar. Som jag skrev längst upp så blev det inga grafiska noveller denna månad pga ekonomiska skäl. Men nästa månad blir det en del som jag kan recensera. Tills vidare kommer jag recensera lånade grafiska noveller om dom inte känner för att recensera dom själva och skriva gästrecensioner (ja, det va en pik).

Av David - 13 december 2012 17:56

 


Twilight Imperium är ett spel utan dess like. Det är så mycket mer än bara ett spel, det är en episk rymdsaga där du utforskar rymden och planeter, du bygger upp din flotta, du utvecklar din teknologi, du skickar politiska representanter till det galaktiska rådet, du startar handelsförbindelser och allianser, skyddar värdefulla artefakter, bygger kolonier och raffinaderier för att öka din produktion och få mer politiskt inflytande, du kan ge dig ut med ledare i fält som stöd för dina trupper, du kan kidnappa din fiendes ledare, ni kan skapa muntliga överenskommelser som redan i nästa tur kan brytas som en kniv i ryggen, du kan utveckla teknologi avsedd endast för den rasen du spelar och bygga gigantiska flaggskepp att leda din flotta, allt detta och lite till är sagan som kallas Twilight Imperium.


   


För att få ut så mycket man kan av spelet ska det helst spelas med de bägge expansionerna som släppts till spelet, Shattered Empire (till vänster) och Shards Of The Throne (till höger). I Shards Of The Throne medföljer också ett förskrivet scenario man kan spela men det krävs att man är minst 4 personer. Vi är alltid 3 i våran lilla nördgrupp så vi kommer aldrig få nöjet att spela detta scenario.


     


Spelplanen byggs upp med hjälp av hexagoner och den är olika stor beroende på hur många spelare man är. Spelplanen ni ser på bilderna ovanför är den minsta spelplanen, avsedd för endast 3 spelare. Alla spelare hjälps åt att bygga upp spelplanen och sätter sedan ut sina start trupper i sitt "Home system". För er som har spelat spelet Puerto Rico så fungerar Twilight Imperium på ungefär samma sätt. Varje spelare väljer ett strategi kort varje runda som de ska använda sig utav utöver det vanliga att flytta samt bygga din flotta. Det finns 8 olika strategi kort att välja mellan och bland dom kan du utföra en politisk omröstning genom att sända dina representanter till det galaktiska rådet. Men du får vara försiktig, din moståndare kan ha skickat en lönnmördare för att lönnmörda din representant. Du kan bilda handelsförbindelser med någon av de andra spelarna, du kan vara på offensiven och gå till anfall, du kan hålla dig undan och utveckla din teknologi och mycket mer. Du kan när som helst utföra denna strategi och en runda fortsätter tills alla spelare har spelat ut sitt strategi kort och alla säger pass. Då börjas det om på en ny runda.


Beskrivningen ovan var en extrem förenkling över hur en runda i Twilight Imperium ser ut. Det finns massor med mer valmöjligheter och händelser. Komponenterna till spelet är massiv. Det finns markörer, spelkort och plastfigurer i hundratals och ett gott råd är att ha dom väl sorterade i zippåsar och inte i slängda, blandade i spelkartongen för då får du ett rent helvete att sortera det inför varje spelrunda.


 

Bilden ovanför visar bara en väldigt liten del av alla komponenter som medföljer spelet.


 

Varje planet i spelet har ett eget kort där det visar planetens resursvärde och politiska inflytande samt en kort historia om varje planet står beskrivet i kursiverad stil. En underbar liten idé och intressant läsning för er som vill leva er in i lite av historian om detta universumet.


 

Varje ras i spelet har ett eget "Race sheet" där det står vilka trupper dom startar spelet med och vilken teknologi de har att börja med samt lite beskrivning av just den rasens speciella egenskaper vilket är unikt för varje ras och vänder man på detta ark står det en lång text om rasens historia i Twilight Imperium universumet.


Nördarna tycker till


 


Anders

Twilight Imperium har en perfekt blandning av strategi, fina komponenter, hanterbara regler och ändå komplexitet. Dessutom är det satt i en intressant och välskriven värld. Med expansionerna blir det lite svårt att inte glömma bort någon regel här och där men det beror framförallt på att vi inte spelat så många gånger. I och med att man får poäng genom att klara olika sorters uppdrag så blir inte allt inriktat på strider vilket ger spelet variation och det finns flera vägar till seger. Helt klart ett av de bästa spelen på marknaden!


Betyg:  


Martin

Ett mycket roligt spel om krig och politiska maktspel i rymden. Regelmässigt kan det nog ta några gånger att verkligen lära sig det men när det väl sitter så kan ni räkna med många roliga timmar. Det jag gillar mest med Twilight Imperium är hur detaljerat allt är. Alla raser och deras hemvärldar, alla planeter, skeppen, de politiska ombuden, karaktärerna (som fanns med i en av expansionerna). Det finns så mycket potential i detta spel och jag hoppas innerligt att det kommer mer tillägg och även utanför brädspelet kan jag se att detta skulle kunna bli som Mass Effect med tv-spel, böcker och TPB-tidningar.


Betyg:  


David

Twilight Imperiums stora charm är de många valmöjligheterna man har och den stora variationen på händelser. Ingen runda är den andra lik men vad som är dess charm kan också vara spelets stora nackdel. Ibland är det för mycket att hålla reda på att vissa saker faller i glömska, man råkar förbise vissa regler ibland men man kommer oftast på sig själv i efterhand och sedan lär man sig av sitt misstag så det är inget kvarlevande bekymmer. Spelet har mycket regler men dom är bra förklarade och det ges alltid tydliga exempel i regelboken. Ett tips är att spela spelet endast med grundspelet först, och övergå sedan till de bägge expansionerna när grundreglerna sitter.

Hur betygsätter man ett spel som är så mycket mer än bara ett vanligt brädspel? Hur sätter man ett betyg på ett spel som tar dig genom ett rymdimperiums uppbyggnad och fall med politiska intriger, krigsförklaringar och falskspel med en extremt stor variation av olika saker man kan göra på vägen dit. Hur kan man med rättvisa återge i ord och platsa in ett spel som detta i en betygskala, ett spel som har satt ribban hur episkt ett brädspel kan bli, utan att nedvärdera det? Jo, man får töja på betygskalans gränser.


Betyg:    



Av David - 11 december 2012 18:21

   


Allmänt

Skriven av Mark Millar, född 24 December 1969, som är en skottsk serietidnings författare just nu bosatt i Glasgow och mest känd för sitt arbete med DC:s The Authority och Marvels The Ultimates, Ultimate Fantastic Four mm.

Tecknaren heter Bryan Hitch, en brittisk serietidningstecknare född 1966, som har jobbat med både Marvel och DC titlar som Stormwatch, The Authority och JLA. Han gör också konstverk och designs till stora filmproduktioner som tex. Star Trek filmen som kom ut 2009.


Handlingen

The Ultimates Super-Human Vol 1 handlar om hur The Ultimates sätts ihop. Världen står inför ständigt nya hot när människor, mutanter och andra varelser med kraftfulla förmågor finns. Den vanliga människan känner sig inte säker längre så ett team kallad The Ultimates sätts ihop för att kunna bekämpa denna typ av folk om problem skulle uppstå. Super-Human Vol 1 handlar om när The Ultimates sätts ihop från Captain America, genom Iron Man, Thor, Wasp och Giant Man.

The Ultimates Homeland Secutiry Vol 2 tar vid där vol 1 slutade så fortsätt inte och läs nu om ni hade tänkt läsa Vol 1 först. SPOILER varning!

I slutet av Vol 1 hamnade Wasp och Hank Pym, också känd som Giant Man, i ett gräl som milt sagt urartade. Hank Pym dödade nästan Wasp och flydde scenen. Captain America trotsade order och ger sig av efter Hank Pym. Samtidigt står jorden inför ett galaktiskt hot när utomjordingar, som har förmågan att anta skepnaden av människor, planerar att invadera.


     

Bläddring genom The Ultimates Super-Human Vol 1

 

     

Bläddring genom The Ultimates Homeland Security Vol 2

 


Min åsikt

Två helt underbara action packade serier som också lyckas klämma in en del personliga konflikter. Banner blir svartsjuk när hans ex flickvän dejtar en kändis och river ner ett halvt kvarter som Hulken och den lite morbida kulmen som uppstår i slutet av det eskalerade grälet mellan Hank Pym och Wasp var oväntade men välkomnande händelser. Jag fann dessa två volymer väldigt lätt lästa, det var ingen del som saktade ner storyn eller som var seg utan det flöt på i samma takt bägge volymerna igenom, med andra ord, en alldeles perfekt dos av action, kryddad med personliga konflikter.


Betyg:     (Mycket bra)

Vol 1 Kan köpas här: Bokus

Vol 2 Kan köpas här: Bokus

Av David - 10 december 2012 08:00

 


Det finns en film som heter Full Metal Jacket som handlar om ett gäng nyinryckta rekryter i US Marine Corps under Vietnam kriget. Under deras utbildning får de en utbildnings sergeant som man skulle kunna tro är djävulen personifierad. Han heter Hartman och han visar absolut ingen nåd under de månaderna rekryterna spenderar med honom under hans utbildning. Han är stenhård mot dom men han har också de mest minnesvärd replikerna från denna klassiska krigsfilm och här nere har jag listat dom 10 bästa.


10

"Were you born a fat, slimey scumbag, puke piece of shit pirvate Pyle?! Or did you have to work on it?!"


9

"I'm going to rip your balls off, so you cannot contaminate the rest of the world!"


8

"I bet you're the kind of guy that would fuck a person in the ass and not even have the goddamn common courtesy to give him a reach-around."


7

Sergeamt Hartman: "Do you suck dicks?"

Piravte Pyle: "Sir, no, sir."

Sergeant Hartman: "Bullshit. I bet you could suck a golf ball through a garden hose."


6

"I don't like the name Lawrence, only faggots and sailors are called Lawrence"


5

"Who said that? Who the fuck said that? Who's the slimy little communist shit, twinkle-toed cocksucker down here who just signed his own death warrant?"


4

"It looks to me like the best part of you ran down the crack of your mama's ass and ended up as a brown stain on the mattress."


3

Sergeant Hartman: "How tall are you, private?"

Private Cowboy: "Sir, five-foot-nine, sir."

Sergeant Hartman: "Five-foot-nine, I didn't know they stacked shit that high!"


2

Sergeant Hartman: "Did your parents have any children that lived?"

Pirvate Pyle: "Sir, yes, sir."

Sergeant Hartman: "I bet they regret that. You're so ugly you could be a modern art masterpiece!"


1

Sergeant Hartman: "Where the hell are you from anyway, private?"

Private Cowboy: "Sir, Texas, sir."

Sergeant Hartman: "Holy dog shit! Texas? Only steers and queers come from Texas, Private Cowboy, and you don't look much like a steer to me, so that kinda narrows it down. Do you suck dicks?"


 





Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5 6
7
8 9
10 11
12
13 14 15 16
17
18 19
20
21
22 23
24 25 26
27
28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards