Nördkulturen

Alla inlägg den 26 december 2012

Av David - 26 december 2012 10:30

 


Allmänt

Denna boken är skriven och tecknad av samma person, Lee Bermejo. Han är en självlärd artist med väldigt lite konst utbildning. Han började sin tecknar karriär år 1997, 19 år gammal, för Wildstorm Studios.


Handlingen

Detta är en omskrivning av den klassiska sagan A Christmas Carol av Charles Dickens i Batman anda. Bruce Wayne har börjat bli en mycket bitter människa och lever ett ensamt liv i sin gigantiska herrgård. Hans bitterhet lyser igenom då han stöter ihop  med Bob, en helt vanlig man som springer ärenden åt kriminella skurkar för att kunna försörja sin son och ställa mat på bordet, och avvisar honom som vilket kriminellt avskum som helst. Batman blir då besökt av tre "andar" som får honom på andra tankar.


     


Min åsikt

Jag gillar Charles Dickens En Julsaga som den heter på svenska men jag har aldrig läst boken, bara sett många olika filmatiseringar av den. Jag tycker att denna omskrivning av den klassiska julsagan är bra, riktigt bra för att vara ärlig, men jag tycker ändå att dom har missat något i den här historien. Jag vill inte avslöja något om händelserna för er läsare men jag tror att jag i alla fall kan säga att de tre "andarna" Batman blir besökt av är Catwoman, Superman och Jokern. Jag hade tyckt att det hade varit bättre om dom hade hållt sig närmare till original historien även i detta skede att Bruce Wayne blev besökt av tre riktiga andar, döda personer som en gång stod honom nära som hans föräldrar, eller hans gamla "sidekick" Robin.

Illustrationerna är riktigt snygga. Bland de snyggaste jag skådat i en grafisk novell. Varje sida är en fröjd för ögat och man får stanna till ibland för att ta till sig allt som finns på sidan.


Betyg:     (Mycket bra)

Kan köpas här:  Bokus i hardback  eller så kan du köpa den i paperback

                        Du kan även köpa den på CDON Inbunden  eller paperback

Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5 6
7
8 9
10 11
12
13 14 15 16
17
18 19
20
21
22 23
24 25 26
27
28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards