Nördkulturen

Alla inlägg den 1 december 2012

Av David - 1 december 2012 08:00

Jag har alltid gillat den amerikanska show wrestlingen och ja, jag vet att det är uppgjorda matcher och många kallar det för fejk men det som nästan alla förbiser är att alla dyk och hopp dom gör från repen och ut ur ringen osv osv, dom känns faktiskt. Dom offrar sina kroppar för showens skull och ändå blir dom smutskastade av människor som inte inser det hårda arbetet som ligger bakom allting. Ja Wrestling är fejk, men det är ju för f*n Rocky filmerna också, enda skillnaden är att Wrestling är live inför en stor publik. Jag tittar inte på Wrestling längre efter att min favorit slutade för ett par år sedan, men här har jag plockat ihop en lista på mina 10 favorit wrestlare genom tiderna.


10

Texas Tornado, Kerry Von Erich

 

Jag har alltid gillat Texas Tornado även om han inte var den mest tekniska wrestlaren. Han hade inte många grepp i sitt arsenal men det han saknade i brottning stötte han upp med sin "in ring" karisma plus att han hade grym signatur musik också. Jag hörde att det ryktades om att han saknade sin högra eller vänstra fot, att han gick runt med en protes inuti en av skorna men hur mycket sanning det låg i det hela vet jag inte.

 

Lyssna på intro låten här: Texas Tornado

 

 

9

El Matador, Tito Santana

 

El Matador gillade jag för han var den perfekta "Good guy". Han var en gentleman mot damerna och brottades renhårigt, fuskade aldrig och hans matcher kunde vara riktigt bra men tyvärr så fick han förlora alltför ofta. Jag vet inte när det slutade men ända fram till Wrestlemania 8 eller 9 så var El Matador och Hulk Hogan de enda som hade varit med i samtliga Wrestlemania  upp till den tidpunkten. För er som inte är bekanta med Wrestling så är Wrestlemania det största evenemanget i Wrestlingens historia och det går ett varje år.

 

Lyssna på intro låten här: El Matador

 

 

8

Melina

 

Melina började sin karriär inom Wrestlingen (WWE, jag räknar inte med de mindre förbunden) som en manager men efter ett tag började hon gå sina egna matcher. Tyvärr fick hon aldrig möta duktig motstånd så hon fick aldrig riktigt leva upp till sin fulla potential. I Wrestlingen är det minst lika viktigt att den man möter är duktig på att ta emot stryk och få det att se så verklighetstroget ut som möjligt för publiken annars får hon/han matchen att se dålig ut oavsett om en kvinna som Melina gör bra ifrån sig. Men vilka grepp hon hade i sitt arsenal! Det var en fröjd för ögat (i dubbel bemärkelse) att se henne i ringen. De bästa motståndare hon mötte var Mickie James och Candice Michelle.

 

Lyssna på intro låten här: Melina

 

 

7

Candice Michelle

 

Jag såg Candice under hela hennes WWE karriär och när hon började i ringen tyckte jag hon verkade osäker och vågade inte riktigt utföra greppen och fallen men hon växte till sig och på peaken av hennes karriär gjorde hon några riktigt bra matcher. Candice matcher var dom enda matcherna inom kvinnornas liga som man såg fram emot att se. Hon blev riktigt omtyckt av publiken och fick till och med bli mästare och hålla kvinnornas mästarbälte ett tag. Bältet vann hon från Melina. Tyvärr blev hon skadad i Live sändning i en match mot Beth Phoneix (jag såg den matchen). Hon satt på repen och tappade balansen och föll med huvudet rakt ner i mattan och  nacken vred sig riktigt illa. Hon låg medvetslös i några minuter och dom fick avbryta matchen. Och ja, denna skadan var på riktigt, den var inte fejkad. Efter den skadan kom hon aldrig riktigt tillbaka till den underbara toppformen hon va i, tyvärr.

 

Lyssna på intro låten här: Candice Michelle

 

 

6

Macho Man Randy Savage

 

Macho Mans matcher var aldrig tråkiga. Det var känt att Macho Man var petnoga med sina matcher att allting gick rätt till och att man var rätt placerad hela tiden så inget gick fel och det gjorde det aldrig heller. Jag minns speciellt en match på Summerslam (minns ej vilket år)då han mötte Ultimate Warrior. Vilken match det va! Det är en match jag minns än idag och att man satt på helspänn hela matchen igenom. 

 

 Lyssna på intro låten här: Macho Man

 

 

5

British Bulldog Davey Boy Smith

 

Trots hans storlek så var han väldigt rörlig i ringen och hade därför en bra kombination av både teknik brottning och kraft brottning. En av de bästa matcherna jag sett i hela mitt liv inom Wrestlingen va med just British Bulldog då han mötte Bret The Hitman Hart på ett Summerslam. Fastän han visade sin uppenbara patriotism gentemot sitt egna hemland England så var han otroligt populär i USA, och vi alla vet hur egenkära det landet kan vara... 

 

Lyssna på intro låten här: British Bulldog

 

 

4

Jeff Hardy

 

Oftast är det så inom Wrestlingen att det är företaget dom wrestlas åt som bestämmer vilka som ska bli stora och pushas upp och få vinna titlar men med Jeff Hardy var det annorlunda. Han stal matchen varje gång han gick en match! Med sina högflygande tricks och de höga riskerna han tog varje match gjorde honom till en publikfavorit med stormsteg. Dom kunde ställa honom mot vem som helst, även en brottare som företaget trodde var populärare än Jeff Hardy men publiken hejda på Hardy ändå och till slut satte dom honom i de stora matcherna. Det var underbart att se, en självupparbetad brottare som på egen hand förtjänat sig av publikens jubel och att han var "the underdog" i varje match gjorde honom omåttligt populär. Han fick gå många titel matcher och det dröjde rätt länge innan han vann en av dom men bekymmer i hans privatliv satte stopp för hans karriär till slut. Jag vet inte om han är tillbaka nu i och för sig, jag tittar inte på Wrestling längre.

 

Lyssna på intro låten här: Jeff Hardy

 

 

3

Bret The Hitman Hart

 

Bret The Hitman Hart, även kallad The Excellence of Excecution. Han var min stora idol när jag var yngre. Cool stil, coola brillor och cool intro musik, vad fanns det att inte gilla? Han var ingen dålig brottare heller. Hans matcher kunde inleda segt men tog fart allteftersom de pågick och fram mot slutet var det lika spännande som alltid. Alla som tittade på Wrestling känner nog till de omstädnigheter som ledde till att han blev ovän med Wrestling världens största företags (WWE) ägare. En match som han skulle ha fått vinna som dessutom gick i hans hemstad i Kanada slutade med att han förlorade pga att ägaren hade sagt åt domaren innan matchen att blåsa av matchen när tillfälle gavs så det såg ut som han gav upp. Det tog många år innan han försonades med han som låg bakom denna blåsningen.

 

Lyssna på intro låten här: Hitman

 

 

2

The Rockers

   

The Rockers är mina absoluta favoriter! Vilket tag team dom va, helt otroliga! Dom var långt före sin tid i deras brottar stil och publiken älskade dom. Deras "moves" var synkroniserade och "high flying" och detta var under en tid då väldigt få brottare använde sig av repen att flyga kors och tvärs över ringen. Det räckte inte enbart med att dom hade den snyggaste och häftigaste brottar stilen, de hade också den snyggaste utstyrseln på sig i ringen. Alltid med nya mönster och många färger. Jag kommer aldrig sluta älska The Rockers.

 

Lyssna på intro låten här: The Rockers

 

 

1

The Heartbreak Kid Shawn Michaels

 

Den störste av dom alla, och det säger jag inte bara för att jag tycker det, han är wrestlingens största genom tiderna. Dom som inte kan något om Wrestling tror alltid att det är Hulk Hogan som var den störste. Hulk Hogan kanske är den mest kände utanför Wrestlingens gränser men ingen kan nå Shawn Michaels när det kommer till att vara stor. Hans matcher är legendariska och hans match mot UndertakerWrestlemania 25 anses av majoriteten av Wrestling fans världen över att vara den bästa matchen någonsin i historien. Man sitter som på nålar genom hans matcher och jag märkte att personer som vanligtvis inte tittar på Wrestling och när de ser en match med Shawn Michaels att de gör likadant. Jag vet att matcherna är uppgjorda men Shawn Michaels är en så bra uppträdare att han får matcherna att verka som om inget annat gällde just för denna stunden och han håller publiken i ett såpass tight grepp att han får hela folkmassor på 60 000 människor att kippa efter andan när han åker i mattan gång på gång och i absolut sista sekund innan hans motståndare ska räkna ut honom så reser han sig. Man kan aldrig förutse hur en match med Shawn Michaels ska gå. Men det är nog också därför han har nått sin odödliga legend status och det är därför han kallas för The Showstopper, The Main Event, The Icon.

 

Lyssna på intro låten här: Shawn Michaels

Jag valde en speciell youtube video till Shawn Michaels intro låt, det börjar med han stiger ned från himlen som den Wrestling gud han är.

 

 

 

 

 

Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5 6
7
8 9
10 11
12
13 14 15 16
17
18 19
20
21
22 23
24 25 26
27
28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards