Nördkulturen

Alla inlägg den 20 november 2012

Av David - 20 november 2012 08:00

Det finns vissa kort i Magic jag helt enkelt inte förstår mig på. Jag fattar inte vilken nytta dom gör. Jag talar speciellt om 3 kort och det är kort jag har i min Commander lek.


 

Mitt första exempel är ovanstående kort, Magus of the Vineyard. I början av VARJE spelares "precombat main phase" så ger han två gröna mana. Med andra ord så ger han alltså 2 gröna mana GRATIS till mina motståndare och vad tjänar jag på det? Ju mindre mana mina motståndare har att spendera desto bättre för mig, eller hur? Förvisso kostar han bara 1 mana att lägga ut men det är verkligen inte värt det. Då är det väl bättre jag lägger in en Lianowar elf som bara ger MIG mana och inte mina motståndare, precis som det ska vara! 


 

Nästa kort som står i tur för sågning är skitkortet Veteran Explorer. När han dör får, återigen, VARJE spelare, alltså även mina motståndare, leta upp 2 basic lands och lägga ut dom i spel..... Jag blir helt mållös. Jag får upprepa mig. Vad fan har jag för nytta av att min motståndare får göra detta? Som jag skrev innan, ju mindre mana (basic lands) min motståndare har deto bättre för mig. Tänk att ha detta kort ute i spel tillsammans med föregående kort, och om denna skulle dö, det är alltså 4 gratis mana jag har gett min motståndare. Inte bra...


 

Jo jag har ju gett min motståndare 4 gratis mana redan så varför kan jag inte ge honom några extra till? Varje spelare betalar X mana och får då leta upp X antal Basic lands och lägga ut dom på spelplanen tapped. Med andra ord, för varje mana jag och min motståndare betalar så många mana får vi lägga ut extra på spelplanen vardera. I all rättvisa så kan jag säga att detta kortet går att använda när min motståndare redan har använt all sin mana men i en Commander lek är det väldigt ovanligt att motståndaren har använt all sin mana när det är din tur så räkna med att han kommer ha minst 1 mana kvar så då är vi uppe i 5 gratis mana jag gett min motståndare, och då är det optimistiskt räknat.



Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9 10 11
12 13 14 15
16
17 18
19 20
21
22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards