Nördkulturen

Direktlänk till inlägg 19 november 2012

Batman - The Man Who Laughs

Av David - 19 november 2012 18:59

 


Allmänt

Skriven av Ed Brubaker född 1966 i Bethseda Maryland i USA. Han är en vinnare av det prestigefyllda serietidningspriset Eisner Award som anses vara serietidningarnas version av en Oscar.

Tecknaren heter Patrick Zircher och Doug Mahnke, bägge amerikaner. Patrick Zircher började sin karriär som tecknare åt en del rollspel som tex. Villians and Vigilanties och Champions. Han har jobbat/jobbar för både DC och Marvel. Dough Mahnke´s första jobb var med serietidningen The Mask och har varit verksam inom förlaget Dark Horse men jobbar nu för DC.


Handlingen

Boken innehåller två historier varav den första heter The Man Who Laughs och den andra heter Made of Wood.

I The Man Who Laughs hittar Gordon och hans polismän många döda kroppar inuti en nedlagd fabrik som alla ser ut att ha dött med ett stort makabert leende på läpparna. När en TV reporter dör i live sändning på detta egendomliga sätt, ansiktet får ett förvridet grin och hon dör skrattandes, så uppenbarar sig en man framför TV kameran och sänder ut en varning till hela Gotham och hotar att dom alla kommer dö på samma sätt.

I den andra berättelsen Made of Wood hittas en man död vid fötterna på statyn av den första Green Lantern och på bröstet har mördaren skärt in meningen "Made of Wood". Samma typ av mord skedde för många år sedan, på 40 talet, på den första Green Lanterns tid då han också hade hittat ett offer på exakt samma plats och Batman och Gordon börjar misstänka att mördaren har någon koppling till Green Lantern.


     

Snabb bläddring genom boken


Min åsikt

Detta är min första Batman jag läser någonsin så jag har inte mycket Batman relaterade historier att jämföra med. Historien var lättsam och lagom spännande. Detta ger inte en djupgående inblick, men en lätt skrapning på ytan, om Jokern och hans sjuka brottsbenägna personlighet. Storyn är inte fokuserad så mycket kring Jokern och hans liv utan mer hans hämndbegär som han till varje pris vill uppfylla. Den andra historien Made of Wood var samma stuk som den första fast med andra typ av mord och en annan huvudfigur. En sak jag inte begrep i denna storyn var när den första Green Lantern, som ska ha varit verksam på 40 talet, kom och hjälpte Batman att lösa denna mordgåta. Åldras inte Green Lanterns? Han var lika ung som han var på 40 talet. Men historien var riktigt bra. Jag känner inte till Gotham City och dess hjältar så bra än så det var ett extra plus i kanten att få bli introducerad till den första Green Lantern.


Betyg:     (Bra)

Kan köpas här: Bokus

 
 
Ingen bild

Anders

20 november 2012 08:29

The Man Who Laughs har jag läst och jag håller med om 3an på den. Den var bra, Jokern är alltid intressant, men bättre Batman finns det helt klart.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av David - 8 november 2015 10:26

  Jag ser verkligen fram emot denna filmen, trailern ser lockande ut i alla fall. Jag har svårt att avgöra om denna film kommer bli älskad av fansen eller hatad men det såg ut som att de försökt efterlikna Warcraft världen så noga de kunnat, och...

Av David - 24 oktober 2015 08:41

    Detta spelet fick jag gratis en månad som Playstation Plus medlem men jag hatar att dyka rakt in i händelserna i en spelserie och inte begripa något av handlingen så jag gick tillbaka från början och köpte alla tre Crysis spel. De andra två ...

Av David - 18 oktober 2015 08:35

      Förra veckan varvade jag äntligen denna plåga från min barndom. Jag har alltid sett Mega Man 1 som ett av de svåraste Mega Man spelen och det kanske det är också om man spelar "old school" style att när man dör så får man börja om. Men på...

Av David - 18 juli 2015 17:19

    Handling 20 år har gått sedan de stora företagen tog över herraväldet över världen från regeringarna. Deras girighet ledde till ett stort krig mellan dem vilket ödelade världen. Från ruinerna av den forna världen skapades ett råd vars uppg...

Av David - 15 juli 2015 21:10


    Som medlem i Playstation Plus hade jag möjligheten att ladda ned detta spelet gratis från PSN förra månaden vilket jag självklart gjorde eftersom jag också har spelat Call Of Juarez: Bound In Blood som också finns recenserad på denna bloggen...

Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9 10 11
12 13 14 15
16
17 18
19 20
21
22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< November 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards