Nördkulturen

Alla inlägg under oktober 2012

Av David - 4 oktober 2012 20:00

Jag började spela Bioshock 1 för längesedan men jag la ner det. Jag kommer inte ihåg riktigt varför men antagligen fastnade jag i spelet och då ledsnar jag väldigt snabbt. Efter att jag såg denna trailern blev jag sugen att börja med Bioshock igen men frågan är om jag hinner spela klart spelet innan det stora släppet i år, nämligen Assassins Creed 3 som släpps om lite drygt 3 veckor.  Jag har förbokat Assassins Creed och när spelet väl kommer lär jag avbryta vilket spel jag än spelar och avbryter jag Bioshock ännu en gång kan det dröja yterligare ett halvår innan jag får upp suget att spela det igen. Bioshock Infinite ser riktigt bra ut och detta vill jag spela så efter lite funderingar och för att vara på den säkra sidan väntar jag med att börja om på Bioshock serien till efter att jag klarat av Assassins Creed 3.

Användaren som la upp den här trailern på YouTube skrev att spelet skulle släppas 2011, jag vet inte om han sklrev fel eller om det var tänkt att spelet skulle komma ut då men relesedatumet är tänkt Februari 2013 (preliminärt).




Av David - 4 oktober 2012 16:40

Jag vill bryta mitt vanliga nörd bloggande för ett icke nördrelaterat inlägg. Det  händer inte ofta men sådana här saker är viktiga för mig. För er som läser Aftonbladet så har det antagligen varit svårt att missa artiklarna om Anonymous attacker mot svenskla myndigheters hemsidor. Jag vill bara med detta inlägget säga att jag stödjer Anonymous fullt ut i detta! Det är rätt åt de svenska myndigheterna när de inkräktar på det fria informationsflödet och delning av filer på internet när de gör små patetiska försök att införa FRA lagen och raidar svenska torrent sidor för att få dom nedstängda. Nu fick ni smaka på er egna medicin!


Anonymous meddelande till svenska myndigheter



"We are legion, we do not forgive, we do not forget... expect us..."


Av David - 4 oktober 2012 11:00

Det är rätt roligt egentligen, hur de två största serietidningsförlagen stjäl idéer från varandra. Marvel och DC har rätt många karaktärer som jag tycker liknar varandra till både utseende och personlighet. Men jag tycker inte det ska dissas utan hissas. Det finns säkert massor med idéer som författarna som jobbar på Marvel har till DC karaktärer och vice versa så på detta sätt kan de få utlopp för deras kreativitet fast på deras egna seriefigurer. Rent spontant kan jag komma på 6 stycken nu direkt som faller in under denna kategori.


   

Marvels Bullseye och DC´s Deadshot

Bägge två är pricksäkra skyttar och missar aldrig ett skott. Bullseye är ute efter Daredevil för att han en gång fick honom att missa och Deadshot är ute efter Batman för samma orsak.


    

DC´s Catwoman och Marvels Black Cat

Båda är mästare på inbrott. De har karaktärsdrag som relaterar till katter och är sk. antihjältar. Ibland är de onda och ibland är de goda. Catwoman har från stund till stund romantiska affärer med Batman precis som Black Cat har det med Spider-Man.


   

Marvels Deadpool och DC´s Deathstroke

Bägge dessa är av den komiska naturen. Även om de må vara bland de dödligaste som finns i deras diverse universum så är det alltid med en skvätt humor inbakat. Deadpools riktiga namn är Wade Wilson menats Deathstrokes riktiga namn är Slade WIlson. Detta måste vara medvetet från författarna och skaparna av de bägge karaktärerna att de har samma efternamn och nästan samma förnamn... för jag måste erkänna att lite roligt är det allt!


Av David - 3 oktober 2012 12:00

 


Thomas A. Anderson, även känd som Neo, föddes 1962 i Capital City. I början var han bara en av de många miljarder människor uppkopplade till den virituella världen kallad The Matrix och arbetade som en programerare åt ett dataföretag. Men på fritiden var han en hacker under ett alias, Neo. Det var genom den världen han fick höra om något kallat The Matrix och han spenderade flera år att söka efter den enda mannen som han visste kunde berätta för honom vad The Matrix var för något, den terrorist stämplade Morpheus. Men Morpheus tar kontakt med Neo istället och erbjuder han en chans att få utforska vad The Matrix verkligen är för något genom att ge honom ett piller känd som The Red Pill som avbryter kroppens kontakter med den virituella världen och du vaknar upp, ensam, rädd och förvirrad i den riktiga världen.

Åren går och Neo blir alltmer kraftfullare, till och  med ända fram till den punkten då han kan forma The Matrix efter hans egna vilja. Agenterna som de var så rädda för i början flydde nästan när de stod öga mot öga mot Neo för han hade blivit så mäktig att han var helt oövervinnlig.


Första framträdande: I långfilmen The Matrix. Det finns sammanlagt 3 långfilmer, en animerad film och några TV-spel (är osäker på hur många) om Matrix världen.


Krafter & Förmågor: Neo bär på källkoden till hela Matrix världen, även kallad The Prime Program, vilket är orsaken till att han kan forma världen efter hans vilja och ger honom synbart övermänskliga krafter när han vistas inom The Matrix. En av dessa övermänskliga krafter är hans enorma hastighet han kan komma upp i när han flyger vilket syns när han i en av filmerna flyger från Merovingian's slott uppe i bergen till motorvägen, 80 mil bort, för att rädda sina vänner på bara några minuter.

Han bestiter även övermänsklig uthållighet och han är nästintill osårbar mot alla former av attacker som finns. Vid en punkt har han även återuppväckt Trinity från de döda. Han har en så hög medvetenhet om vad som försigår runt honom att han känner av närvaron från Agenter, Exiles och andra avvikelser inom The Matrix.


Min åsikt: Jag har alltid sett Neo som den mäktigaste slagskämpen någonsin. Jag tror inte det finns någon som skulle kunna ta honom. Sätt honom mot He-Man, Hulken, Wolverine, Chuck Norris... han slulle vinna över dom alla. Jag läste för många år sedan att det var tänkt att Leonardo DiCaprio skulle gjort rollen som Neo egentligen men jag är glad att det blev Keanu Reeves, han är som klippt och skuren för den rollen.


   

Av David - 2 oktober 2012 16:41

Jag är lite sugen på att köpa ett rollspel igen. Det va några år sedan sist som vi spelade denna typen av spel, bortsett från de gångerna vi spelat Warhammer Fantasy Roleplay. Men jämfört med hur mycket vi brukade spela rollspel så är det betydligt mindre. Ett av dom jag har kikat på är Warhammer Only War som utspelar sig i den krigiska framtiden i Warhammer 40 000 världen. Science fiction fantast som jag är så borde detta vara ett givet köp. Saken blir bara bättre när jag vet att det är Fantasy Flight som står för utgivningen, samma företag som är ansvariga för världens bästa brädspel Twilight Imperium.


 


Ett annat spel jag är väldigt sugen på är fantasyspelet Pathfinder, men sist jag va i Göteborg och besökte Science Fiction Bokhandeln blev jag avskräckt av storleken på regelboken. Jag har inga problem med att läsa sådana regelböcker men jag känner mig själv, det kommer ta tid för mig att läsa den för jag är inte den som kan sitta i flera timmar och bara råplugga regler. Men jag är fortfarande riktigt sugen på detta spel, speciellt efter att jag läste min nya Pathfinder serietidning jag fick förra månaden.


 




Av David - 2 oktober 2012 10:00

Jag har blivit bjuden på maskerad den 24:e November. Jag har funderingar att gå som Ezio Auditore från spelet Assassins Creed 2 men grejen är den att dräkten kostar 1700 kr, det är väldigt dyrt men den är riktigt snygg och välgjord. Bilden nedanför visar exakt hur dräkten ser ut. OBS: Personen på bilden är INTE jag.


    


I värsta fall får jag gå ner några prisklasser och välja en betydligt fulare dräkt. Då får det bli någon slumpmässig superhjälte och jag har hittat en helt ok Green Lantern dräkt. Men förhoppningsvis så lyckas jag besegra min snålhet och köpa den coola Assassins Creed dräkten.


 

  

Av David - 1 oktober 2012 09:00

I förrgår klarade jag av Batman Arkham City. Jag vet inte vilket jag gillade bäst av Arkham Asylum eller Arkham City då de bägge hade väldigt snygga och detaljerade miljöer och spelstilen var densamma. Jag tyckte dock att det var synd att dom upprepade hela grejen med Riddler Trophys, jag har inte tålamod till att springa runt och försöka samla på mig alla. Men trots att jag varvade spelet så var bara lite drygt 40% av spelet avklarat så det finns MYCKET kvar att göra än. Alla sidemissions med de olika skurkarna va en riktigt kul grej, hjälpa Bane att spränga behållare med Titan vätska i sig runt om i Arkham, svara i slumpmässiga ringande telefoner på Arkhams gator med psykopaten Zsasz i andra änden som hotar att döda en oskyldig om inte Batman hinner till en specifik utvald telefon och svarapå en viss tid, hjälpa Mr. Freeze att rädda hans fru från Jokerns män och mycket mer. Du kan också spela som Catwoman genom att använda koden som du får med i spelets fodral och ladda hem de nödvändiga komponenterna. Ett plus i kanten för detta spel var den mäktiga orkester musiken som spelades när Batman hamnade i strid. Jag länkar till den längst ner i inlägget.


 

Betyg:    (Mycket bra)

Favorit karaktär i spelet: Det finns så många starka personligheter i Batmans värld att välja på men denna gången blir det The Big Bad Bat himself!

Minnesvärd del i spelet: Jag fick rysningar när jag var i full strid mot kanske tio Joker Thugs och Battle Soundtracket (här nedanför) spelades. Där ser man hur viktigt ett bra soundtrack är till ett spel.


Köp spelet här: CDON - Batman: Arkham City



Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16
17
18
19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards