Nördkulturen

Alla inlägg under oktober 2012

Av David - 27 oktober 2012 13:00

 


Ezio Auditore var en italiensk adelsman under den Italienska renässansen, född år 1459 och dog 1524. Mellan 1503 och 1512 var han mentor för den Italienska grenen inom lönnmördar orden. Ända fram till 17 års ålder var han inte medveten om sitt kulturarv som lönnmördare då han bevittnade hängningen av hans far och bror. Han fick fly med resten av sin familj till sin farbror, Mario Auditore, som lärde honom att bli en lönnmördare.

På senare år följde han i mästarens Altaïrs fotspår då han reste tillbaka till Syrien, till staden Masyaf som hade varit lönnmördarnas huvudfäste för att finna mer kunskap om orden. Efter att han hade slagit sig till ro med familj och barn tränade han upp en ung kinesisk kvinna vid namn Shao-Jun som senare anslöt sig till den kinesiska grenen inom lönnmördar orden.


Första framträdande: Ezio möter man först i spelet Assassins Creed 2.

Övriga framträdanden: Assassins Creed Brotherhood och Assassins Creed Revelations. Han är med lite i kortfilmen Lineage, som är en brygga mellan TV spelen Assassins Creed 1 och 2. Filmen handlar mest om Ezios far. Han är också med i en animerad kortfilm som heter Embers och som gestaltar hans liv som pensionär.


Krafter & Förmågor: Han var både en väldigt skicklig lönnmördare och mentor och under sina år lärde han sig massor med olika färdigheter som att smälta in obemärkt och försvinna i folkmassor, ficktjuveri, beväpnad och obeväpnad strid, förmågan att använda olika objekt som vapen samt väldigt skicklig i de flesta vapnen som svärd, sablar, knivar och andra tyngre vapen, användandet av långdistans vapen, list och en rad varierande lönnmördar tekniker. Ezio, precis som mästaren Altaïr, hade förmågan att använda sig av Eagle vision, förmågan att kunna skilja fiende från vän.


Min åsikt: Ezio är den karaktären inom hela TV spels världen jag gillar mest av alla. Det kan vara för att man fick spela honom genom hela hans liv, från väldigt ung kille till en väldigt gammal man. Ända från han fick sin far och bror mördad i Assassins Creed 2 ända till den sorgliga slutscenen i Assassins Creed Revelations då han säger att nu är hans del i denna sagan slut, han har fullföljt sin uppgift, nu får någon annan ta över, och han kastar vapen efter vapen på golvet och man känner att en stor tidsepok med en av de starkaste och mest karismatiska lönnmördarna är över.


   


Av David - 27 oktober 2012 10:45

 


För att skaffa pengar åt de svältande i Berlin 1930 sålde Einstein sin autograf för tre dollar och signerade fotografier av sig själv för fem dollar.

Av David - 26 oktober 2012 21:25

Som jag misstänkte blev deltagandet alldeles för lågt. Bara 4 personer dök upp så det kunde inte hållas en sanktionerad Magic turnering. Men vi bestämde oss för att ha det trevligt ändå och gjorde en inofficiell liten turnering själva då alla skulle möta alla vilket  betydde 3 matcher var. Min inledande match förlorade jag med hela 2-0 då jag knappt aldrig fick upp några burns att slänga på hans creatures med flying. Det va rättare sagt ett kort som sänkte mig i bägge matcherna och det var hans Vampire Nighthawk.

 

Vampire Nighthawk


Andra matchen gick bättre då jag fick möta en lek med mestadels humans och då var mitt kort Stromkirk Noble väldigt förödande för honom. Stromkirk Noble kan inte blockeras av humans vilket gav mig fritt anfall varje tur. Det enda försvaret han hade mot det kortet var den enda gången han fick fram en bird creature men det räckte tyvärr inte, den matchen vann jag med 2-1!


 

Stromkirk Noble

 


Den sista matchen gick bäst då jag vann med 2-0 mot en Zombie lek. Här hade jag mer tur med att få upp väldigt många burns så jag kunde rensa hans försvar på creatures och slänga ut egna creatures med haste. En sak som hjälpte mig väldigt mycket här var kortet Hellrider och dess ability att varje gång jag anfaller med mina creatures ger det 1 i skada till min motståndare för varje creature jag har som anfaller.


 

Hellrider

 


Allt som allt är jag riktigt nöjd med utgången ikväll. Hade det vart en riktigt turnering så tror jag att jag hade vunnit allt. Ursäkta ordvalet men det är så jävla synd att folk inte spelar standard men det är rätt förståeligt då det är väldigt dyrt och ungdomar utan jobb har helt enkelt inte råd

Av David - 26 oktober 2012 08:00

Ikväll ska jag äntligen få spela i min första standard turnering. Jag har bara varit med på en pre-release tidigare men då är det bara på skoj. Det är detta som är "The real deal". Nu åker handskarna av för nu blir det fight till sista blodsdroppen. Dock brukar det inte vara så bra deltagande på dessa turneringar då jag hört att de flesta föredrar att spela Legacy istället så i värsta fall kan det bli inställt. Jag har fått tag på en skitbra turneringslek. En svart/röd aggro lek vid namn Rakdos Beatdown. Jag har fått lägga ut lite över 800 kr på denna leken så jag hoppas i alla fall att jag får vinna en match med den. Meningen med denna leken är alltså att jag ska få ut mina creatures snabbt och ge så mycket skada jag bara kan så snabbt jag  bara kan och med creatures som dessa... hur kan jag misslyckas?


     





Av David - 25 oktober 2012 08:45

 


Allmänt

Skriven av Brian Michael Bendis. Han är en av de största, tillsammans med Jim Starlin, inom mainstream scenen för serietidningar. Han är en av dom som ligger bakom skapandet av Marvels Ultimate universum och är den som författar serien Ultimate Spider-Man. Han är också en av författarna till den nya animerade serien om Ultimate Spider-Man som hade sitt premiär datum 1:a April 2012. Utöver serietidningar har han jobbat med film, TV program, TV-spel och lär ut skrivkonst på Portland State University.

Det är massor med tecknare som har vart med och gjort denna så för att spara tid och en massa tråkigt läsande från en hel vägg av text som det skulle bli om jag skrev lite fakta om dom alla så nämner jag dom enbart vid namn. Tecknarna är: Sara Pichelli, David Lafuente, Joëlle Jones, Jamie McKelvie, Scottie Young och Chris Samnee.


Handlingen

Organisationen S.H.I.E.L.D, ledda av Carol Danvers, har ledsnat på Spider-Man och all den förödelse han ställer till med och alla de miljoner som det kostar att städa  upp efter honom efter att han har varit i farten och räddat New York från diverse olika faror. Men istället för att kasta den vilda tonåringen i fängelse föreslår Carol Danvers att han ska tränas av The Ultimates efter skolan till att bli en proper superhjälte. Hans träning börjar med hans stora idol, Iron Man. Deras träning blir kortvarig då de hamnar mitt i ett bråk mellan skurken Mysterio och Black Cat om en artefakt, från den forna brottskungens Kingpins arkiv, som besitter en enorm kraft.


     

Snabb bläddring genom boken


Min åsikt

En lite smårolig bok det här. Jag gillar speciellt delen när Captain America, Iron Man och Thor sitter runt ett bord med Carol Danvers och pratar om personliga minnen och deras uppfattning de har om Spider-Man. Ett extra plus är också att Black Cat är med. Jag vet inte mycket om denna karaktären men jag tror jag kommer gilla henne då hon rätt uppenbart är Marvels version av Catwoman. Detta är alltså den tredje boken i serien om Ultimate Spider-Man. Den fjärde boken heter Death of Spider-Man och jag ska försöka få den köpt och recenserad så fort som möjligt. Titeln låter rätt illavarslande dock...


Betyg  (Bra)

Kan köpas här: Bokus

Av David - 24 oktober 2012 08:45

 


Allmänt

Författad av Jeph Loeb som också har varit producent/författare åt TV serierna Smalville och Lost samt en prisbelönt serietidnings författare som har jobbat med stora namn som Captain America, Daredevil, Superman, Batman och många mer. Han har också skrivit den underbara grafiska novellen X Origins som finns recenserad här på bloggen om du trycker HÄR

Tecknaren heter Frank Cho, födelsenamnet är Duk Hyun Cho, och är en Korean-Amerikansk serietecknare. Han föddes i närheten av Seoul Korea 1971 men flyttade till USA med sin familj vid 6 års ålder. För Marvel har han jobbat med Shanna the She-Devil, Mighty Avengers och Hulken och för Dynamite Entertainment med serien Jungle Girl.


Handlingen

I Ultimatum offrade Thor sig själv för att rädda Valkyrie från döden. Han stannade kvar i dödsriket i utbyte mot att hans älskade Valkyrie fick återvända till de levandes värld. I Thors frånvaro planerar hans bror Loki att anfalla jorden med en armé av troll och drakar från Asgard. För att ha en chans att besegra denna armé måste Captain America, Iron Man och de andra få tillbaka Thor.


     

Snabb bläddring genom boken


Min åsikt

En bra uppföljare till händelserna kring Thor i Ultimatum. Jag gillar denna Thor bättre än den från Marvels original universum. Denna är brutalare och beter sig mer som en vikingagud ska bete sig. Jag ogillar inte den vanliga Thor, jag föredrar bara denna. Action är det nästan hela historian igenom men jag tycker ändå inte att den sätter fart på allvar förrän efter halva boken.  Det finns en hel del mäktiga bilder i denna, bilder av episka mått som med rätt inlevelsekänsla skickar rysningar längs ryggraden och mynnar ut ända ut i fingertopparna. Jag säger inte vem, men Captain America håller en döende kvinna i sin famn, samtidigt som regnet börjar dugga lite lätt, varpå kvinnan viskar sina sista döende ord: "...He´s coming..." och i nästa sekund skälver himlavalvet och New Yorks natthimmel lyses upp inför de kraftiga blixtarna som kommer med åskan och The God of thunder.


Betyg:  En stark   (Bra)

Kan köpas här: Bokus

Av David - 23 oktober 2012 15:37

Jag har inte spelat något av Dragon Age spelen, ett evighetsspel är nog (Oblivion) för min del. Men dom verkar vara rätt bra dessa Dragon Age spelen och jag kanske kommer spela dom någon gång i framtiden, vem vet. Detta nya spel ska utspela sig i samma värld som de andra spelen fast med en ny huvudperson, större område att utforska och mer anpassningsmöjligheter. Ni som har följt Dragon Age serien får dock vänta ett tag på detta. Release datumet är satt någon gång i slutet av 2013 (preliminärt).

Någon officiell trailer verkar inte vara släppt än så jag länkar till en trailer gjord av ett fan. Jag antar att han har använt material från de två tidigare Dragon Age spelen för att göra den.


Av David - 22 oktober 2012 09:00

 


Altaïr Ibn-La'Ahad, född 1165, död 1257, var en syrisk lönnmördare och ledare för Levantine Assassins, grenen inom lönnmördar orden som var verksam runt det östra medelhavsområdet, närmare bestämt i länderna Libanon, Syrien, Jordanien, Israel och några till.

Han uppfostrades från födseln till att bli en lönnmördare och hade fått ranken Master Assassin redan vid 24 års ålder. Efter att ha misslyckats att ha fått tag i en artifakt från en tempelriddare vid namn Robert de Sable, ledde det till att tempelriddarna anföll lönnmördarnas hemstad Masyaf och Altaïr blev degraderad till novis och utsänd på ett uppdrag för att återupprätta hans namn och titel igen. Det är det det första Assassins Creed spelet handlar om.


Första framträdande: I TV spelet Assassins Creed, vilket är det första spelet i en serie på 4 spel (än så länge).

Övriga framträdanden: I TV spelet Assassins Creed revelations och i en grafisk novell som heter Assassins Creed Vol 1: Desmond som tar läsaren genom händelserna från första spelet men med ett alternativt slut.


Krafter & Förmågor: Som en Master Assassin var han extremt vältränad i akrobatik, stealth, närstrid, klättring, knivkastning och svärdkonst och en av de väldigt få assassins som kunde tekniken Leap of faith vilket innebar att hoppa ner från stora byggnader och höga tak och samtidigt vara väl medveten om omgivningen nendanför för att landa så mjukt man kunde för att inte störta mot en säker död.


Min åsikt: Hur kan man göra annat är att tycka om en så cool karaktär som Altaïr? Han måste också ha varit den första icke amerikanska hjälten jag spelat i ett spel och det känns rätt stort om jag får erkänna. Jag insåg aldrig på hur trött jag var på att alltid spela den typiska hjältemodige amerikanen fram tills att jag började spela Assassins Creed.


   

Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16
17
18
19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards