Nördkulturen

Alla inlägg den 11 september 2012

Av David - 11 september 2012 10:00

Denna låten har jag alltid älskat, ända sedan jag först hörde den med en grupp som heter The Seldom Scene, men jag väljer att lägga ut den på bloggen i Mike Seegers namn då jag tycker den har den typiska paradoxala glad-melankoliska "klingen" i sig. För att förklara det begreppet närmare så menar jag att man hör spelglädjen och lyckan i artistens röst, trots den melankoliska texten, att få framföra ett sådant här mästerverk och en såpass betydelsefull låt. Den kanske inte slog lika stort på hit listorna som Lady Gagas låt telephone (som jag för övrigt tycker är helt ok)  men den har banne mig mer betydelse, känsla och äkthet i sig än någon annan multimiljons hit jag någonsin hört.

Låten handlar om att någons käresta vid namn Corey har dött. Älskaren hon lämnade efter sig hör fortfarande hennes steg om natten vid fotändan av sängen och för att kunna hantera den enda kvarvarande känslan han har, smärtan, kröp han in i Whiskey flaskan. I slutet av låten begravs Darling Corey på en öde kyrkogård där Blåsångare sjunger en sista sorgsen sång när hennes kista sänks ner i den kalla, frostiga marken.


Can't you hear them bluebirds a-singing
Don't you hear that mournful sound
They're preaching darling Corey's funeral
In some lonesome graveyard ground.

 



Klippet ovanför är inte hela låten. Jag vet inte varför han inte spelade hela men detta var allt jag kunde hitta. Detta korta smakprov till trots ger det er läsare, i bästa fall, en insikt i hur detta mästerverk ska spelas. Darling Corey är en traditionell låt inom bluegrass genren som har gjorts av många artister som tex Pete Seeger och som jag skrev tidigare The Seldom Scene.

Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards