Nördkulturen

Alla inlägg den 19 augusti 2012

Av David - 19 augusti 2012 17:01

 


Allmänt

Författaren till denna heter Mac Carter och har inte gjort många jobb inom serietidnings branschen. Det var lite knivigt att hitta information om honom men vad jag fick fram så är denna, The Strange Adventures of H.P Lovecraft, och 3 lösnummer av andra serier varav en av dom är ett nummer av Action Comics, det enda han har gjort. Hans huvudsyssla är att jobba inom reklambranchen där han har arbetat för multimiljon företag som McDonalds, Mastercard, Toyota och Coca Cola och spelat in reklam åt dom.

Tecknaren Tony Salmons, född 1 Januari 1957, har däremot varit lite mer aktiv inom serietidnings branschen då han jobbat för både DC och Marvel. Han verkar dock inte vara särskilt aktiv nu. Det vekrar som om The Strange Adventures of H.P Lovecraft var det sista projektet han jobbade på.


Berättelsen & Tecknandet

Berättelsen håller sann Lovecraft anda så ni Lovecraft fans blir inte besvikna. Boken handlar om en författare, nämligen Lovecraft själv, som börjar drömma hemska mardrömmar om folk som blir mördade och till hans förskräckelse inser han att det var inte bara i hans dröm som dessa människor dog, de dog på riktigt.

Jag har aldrig ansett mig själv att vara ett stort fan av H.P Lovecraft då jag finner hans historier svårlästa. Denna historien är självklart inte skriven av Lovecraft själv men jag tycker ändå det är samma stuk även om det är två olika typer av författare. Det känns som om dom vill förklara det allra enklaste, vare sig det är ett känslomässigt tillstånd eller beskrivning av något objekt, på det allra mest avancerade sätt dom kan. Det är den bästa förklaringen jag kan ge er på mitt tycke om skrivarstilen.

Tecknandet... nja. Visst har den sina stunder och i vissa fall passar denna tecknarstilen denna typ av skräck men jag har väldigt svårt för denna stilen av tecknande. Jag tycker att serietidnings artister ska kunna teckna bättre än så här, detta ser ut som en utgiven skissbok, med färgläggning. Det kanske låter som att jag sågar denna totalt men det gör jag inte. Jag hade svårt för denna grafiska novellen men det betyder inte att jag ogillade den. Men jag vill se en mer lättskriven Lovecraft berättelse med en betydligt bättre tecknare. Ni som har spelat spelet Batman Arkham Asylum och kommer ihåg teckningarna på alla superskurkar i spelet, Jokern. The Riddler, Poision Ivy osv. Det är den typen av tecknarstil jag tror skulle göra sig allra bäst i en Lovecraft historia.


 

Ett litet smakprov

 


Allt som allt...

... så är detta ett bra köp för Lovecraft fans. Vi andra kan finna den en aning seg och jobbig att ta sig igenom.

Betyg:    (Godkänd)

Kan köpas här: Bokus  

Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6 7 8
9
10 11 12
13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards