Nördkulturen

Alla inlägg den 17 juni 2012

Av David - 17 juni 2012 15:36

Då var det dags att slå igen den sista spiken i kistan för denna blogg serie. Nu har jag kommit till de sista 3 tecknade serierna jag tittade på som barn (av dom jag komer ihåg).


Teenage Mutant Ninja Turtles

Sköldpaddorna som tog världen med storm svepte även med mig. Jag började prenumerera på serietidningarna också och jag ångrar idag att jag inte sparade dom för jag hade nog en komplett samling ända från första numret. Den tecknade serien följde jag lika maniskt som serietidningarna och det va en period i mitt liv då Turtles överträffade allt annat. Även när intresset för dom hade dalat lite och den största hypen va på väg att lägga sig så höll jag fast vid dom. Som tur var försvann dom aldrig, som många andra serier från min barndom gjorde, utan lever kvar än idag.



She-Ra

He-Mans tvillingsyster. Vad kan man säga om denna mer än att denna är nästan exakt som He-Man fast en kvinna i huvudrollen. Den är bättre tecknad än He-Man och känns mer välgjord men det beror nog på att den kom lite senare. He-Man är fortfarande bättre så det ska man inte tro annat men She-Ra går inte av för hackor heller. På sin tid när den släpptes slog den tittar rekord . Karaktären She-ra va först  med i en film som hette The Secret of the Sword där hon var en ond kapten för "The Evil Horde". Men hon kommer på att hon är prins Adams förlorade tvillingsyster som blev bortrövad som barn av ledaren Hordak.




Bumbibjörnarna

Denna serie älskar jag än idag och funderar på att köpa en DVD box på dom om jag hittar en med rätt svensk översättning. Jag vet inte om det har gjorts nya dubbningar sen jag va barn men jag hoppas inte det. Jag kommer inte ihåg namnen på de alla björnarna nu men Bernhard va min favorit och på andra plats kom Gramse. Jag va otroligt fascinerad av Bernhards trollbok med olika besvärjelser och magiska dryckes recept i så jag började skriva min egna sån bok. Jag satt framför videon och pausade så fort han bläddrade i den boken så jag kunde skriva av lite formler från den. Jag vet inte hur mycket jag lyckades skriva ner men den blev inte lika stor som seriens. Tillsammans med Duck Tales så har den bland dom bästa introlåtarna jag någonsin hört!




Av David - 17 juni 2012 09:19

Detta blir det näst sista inlägget av "Tecknade serier från barndomen" inläggen. Jag har snart tacklat av alla serier jag såg som barn. I alla fall dom jag kommer ihåg.


Dungeons & Dragons

Minns väldigt, väldigt lite från denna. När jag fick se introt av en slump på youtube så visste jag att jag hade sett den tidigare. Det skulle va roligt att få se några avsnitt igen för att fräscha upp minnet och se om man gillar den lika mycket idag.




Spiderman And His Amazing Friends

Ja... vad kan jag skriva som jag inte redan har skrivit? Jag minns tyvärr inte mycket av denna heller. Men denna följde jag rätt mycket. Jag gillade att Spiderman och hans två vänner hade ett hemligt högkvarter i deras egna vardagsrum. Detta måste nog ha varit den första Marvel serie jag någonsin såg.




Jem

Denna serien tittade jag på enbart för att min syster tittade på den men jag gillade den ändå. En intressant grej att  veta är att Marvel hade ett finger med i skapandet av denna serie i samarbete med Hasbro och några som hette eller heter Sunbow Productions, samma team som gjorde Transformers och G.I Joe. Serien handlade om fronfiguren, som heter Jem, i ett rockband som heter Jem and the holohgrams.



Så där. Detta va den näst sista av alla Guldkorn - tecknade serier. Jag kanske avslutar denna blogginläggs serie med de tre sista tecknade seriena senare idag så den får ett slut nångång. På återseende

Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25 26
27
28
29 30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards