Nördkulturen

Alla inlägg den 13 juni 2012

Av David - 13 juni 2012 18:27

Tänkte börja med en ny "serie" av inlägg här på bloggen kallad topp 10 då jag listar varierande saker från nr 10 ända ner till nr 1.
Jag tänkte inleda med att lista de 10 bästa Playstation 3 spel jag har spelat. När jag satte ihop denna listan tänkte jag mest på vilka spel som har gett mig bäst inlevelse och känsla. Jag har aldrig brytt mig om särskilt mycket att vara bäst på ett spel, att vara bland eliten utan det är storyn, rollspelandet så att säga, i spelet som får mig att fastna och hur väl spelet lyckas dra in mig i storyn och få mig att uppleva ilska, glädje och kanske till och med sorg med karaktären man spelar.


10
Metal Gear Solid 4
Guns Of The Patriots


 

Det va många år sedan jag spelade detta spelet. Jag hade precis påbörjat min semester på jobbet och någon kväll då och då varvade jag  ner med några kalla öl i sommarhettan samtidigt som jag satt och spelade. Detta var det första MTG spel jag någonsin spelade fullt ut och jag måste säga att  jag tyckte det va riktigt bra. Jag hade svårigheter att följa med i storyn eftersom jag inte hade spelat några MTG spel tidigare men jag fattade ändå sammanhanget i det  hela. Jag älskade bossarna man fick möta i det här spelet, Laughing Octopus, Crying Wolf, Raging Raven och Screaming Mantis. Det va något skräckinjagande och mystiskt över dessa och dom är fortfarande idag mina fyra favorit bossar


9
Oblivion
The Elder Scrolls IV


 

Ett underbart rollspel med många timmars roligt och fängslande spelande bakom sig. Tyvärr tog det slut när jag blev biten och förvandlad till en vampyr. Jag tyckte det förstörde spelet för mig när jag inte längre kunde gå runt ute mitt på ljusa dan utan att behöva suga blod från någon så jag gick ut på internet och letade upp en guide att läsa igenom så jag kunde hitta botemedlet och förvandlas tillbaka till människa igen. Sagt och gjort så gjorde jag det, jag fick ihop alla ingredienserna som behövdes för trolldrycken och när jag skulle lämna in dom så ville inte NPC karaktären ta emot alla ingredienser. Jag läste senare att detta var tydligen en bugg och det gick att åtgärda om jag bytte språket på mitt Playstation till Tyska, logga in på Olbivion, ge henne den ingrediensen hon annars inte ville ta emot, logga ut ur spelet och byta tillbaka till Engelska igen. Detta är nog rätt lätt åtgärdat men sånt sänker andan för mig och då orkar jag inte med spelen längre. Det är synd att det va en sådan bugg som satte stopp för mig för annars hade jag gärna fortsatt med spelet.


8
Jericho


 

Vilken härlig blandning av skräck och action detta spel va! Jag trodde först det skulle bli riktigt krångligt och jobbigt att skifta mellan karaktärena hela tiden men det hade dom löst på ett smidigt sätt. Favorit karaktären i spelet blev utan tvekan Church och det var nog hon jag spelade med mest. Jag gillade hennes Nodachi och att ge mig in i närstrid med fienden. Jag hoppas fortfarande på att en tvåa ska släppas men det förblir nog bara en önskedröm.



7
Brothers In Arms
Hell´s Highway


 

Detta måste vara det bästa krigsspelet jag någonsin spelat. En blanding av first shooter och strategispel då du är den som placerar ut dom soldaterna du har med dig, i stridens hetta, i din trupp samtidigt som du själv kan skjuta och ge dom täckeld. Miljön är väldigt bra och realistisk gjord och du får en nästintill autentisk andra världskrigs känsla. I alla fall så bra som man kan få från ett spel.

Detta spelet var väldigt långt vill jag minnas så man får mycket valuta för pengarna. Jag trodde flera gånger att "nu är spelet slut, detta är det sista uppdraget" men så kom det ännu ett och ännu ett osv. Jag undrar också om detta kan vara en uppföljare till ett tidigare spel för storyn i spelet verkade refferera till tidigare händelser. Det är väl i o för sig rätt lätt att ta reda på, bara att googla men jag orkar inte det just nu.



6
Castlevania
- Lords of Shadow -


 

Utan tvekan det bästa Castlevania spelet som existerar. Spelet blir heller inte sämre när man vet vilka stora namn som gör rösterna i spelet. Robert Carlyle gör huvudpersonens Gabriel Belmonts röst och Patrick Stewart har rösten som Zobek, Gabriels vän och allierad i spelet. I spelet får man möta gigantiska bossar som uråldriga titaner och snabba, dödliga varulvar. Atmosfären i spelet är perfekt och naturen och utsikten från vissa ställen är helt magnifik att man nästan måste stanna upp ibland just enbart för att inte springa förbi det alldeles för fort och gå miste om något. Under din resas gång får du möta många fantasivarelser som
Goblins, Chupacabras, Skelett krigare, Levande och dödliga fågelskrämmor, Ghouls och en elak häxa som bor ensam i sin lilla boning... Allt som allt, detta är ett riktigt charmigt spel som jag inte tycker någon ska gå miste om.


5
Red Dead Redemption


 

Jag älskar Clint Eastwoods gamla western filmer och du  kommer inte närmare dom gamla klassikerna någon annanstans än i det här spelet. Förvisso är Clint Eastwood mer "badass" än John Marston i mitt tycke men inte många kan mäta sig med Clintan så ingen skam i det. Jag visste inte riktigt vad Red Dead Redemption va för typ av spel när jag köpte det. Jag köpte det för jag ville ta en paus från "open world" spelen eftersom jag just då hade hållt på med Oblivion ett bra tag och till min förvåning så var detta spelet också just ett sådant, om än inte lika stort som Oblivion men ändå. Så det var med blandade känslor jag gav mig in i detta äventyret men det dröjde inte länge förrän jag fastnade för det. Det var genom detta spelet jag började bli lite intresserad av poker. Jag tyckte det va riktigt häftigt att sitta runt ett bord i den gamla amerikanska västern och äntligen få spela skjortan av de andra pokerhajarna
Första gången jag spelade ut alla på bordet va en härlig känsla, och jag behövde inte fuska en enda gång heller!


4

Dead Space


 

Här hade jag lika gärna kunnat ta med både Dead Space 1 och 2 för dom spelen är exakt lika bra. Men ettan kändes mer som en utmaning så det får bli den. Jag trodde aldrig det va möjligt att kunna kombinera skräck i rymden och göra det på et bra sätt men ack så fel jag hade. Rymden visade sig vara det perfekta stället för ett skräckspel att utspela sig i. Spelet ger alldeles lagom utmaning, inte för svårt men inte för lätt heller, det flöt på rätt bra och sånt gillar jag. Jag kan inte hålla på för länge med ett spel på samma ställe för då tröttnar jag väldigt fort.
Det var  lite stressigt i början av spelet när man höll på att komma in i det. "The Necromorphs" (som varelserna kallas) kom emot dig väldigt fort och aggressivt och man hoppade ju till ibland så siktet var lite off i början men till slut när man fick sin "shit together" så var det  bara att skära och stycka sönder varelserna lem för lem. Ditt första vapen du har redan från start, Plasma Cuttern, är utan tvekan det bästa vapnet av dom alla. Man behöver egentligen inget annat vapen.


3

Uncharted

Drake´s Fortune


 

Detta var inte lätt. Precis som med Dead Space så vet jag inte riktigt vilken som va bäst av ettan eller tvåan. Uncharted är ett spel i en klass för sig. Väldigt få spel kan hoppas att kunna nå upp till denna nivån. Vilka fantastiska miljöer! Vilken underbar story! Allting med Uncharted är helt enkelt perfekt och jag kan tyvärr inte återge i ord vad jag tycker om detta spelet för det skulle inte göra det rättvisa. Men kort sagt, jag älskar Uncharted helt enkelt. Ett av de bästa spelen jag spelat någonsin!


2

Uncharted 2

Among Thieves


 

Jag kunde ha lagt in både ettan och tvåan på samma plats men Uncharted spelen kräver varsin plats på  listan. Jag har ännu inte spelat trean det är därför den inte är med men när jag spelar det så kommer den med all säkerhet komma med på nästa sån här lista jag gör. Det är samma här, sjukt mäktiga och storslagna miljöer. Ibland klättrar Drake så högt upp bland bergstoppar och stup att man själv sitter i soffan och får svindel. Uncharted spelen måste upplevas, dom kan som sagt inte beskrivas.



1

Assassins Creed 2


 

Det bästa Assassins Creed spelet av dom alla! Ensamstående skulle detta spel nog inte komma etta på min lista men eftersom den hör ihop med alla andra Assassins Creed spel vilket i sig utformar ett spel som sträcker sig över flera generationer och över banbrytande händelser i våran männskliga historia och få vara en del av det är ju oerhört mäktigt! Att få ta del av detta uråldriga hemliga krig mellan Assassins och Tempelriddarna, att få lönnmörda sin väg genom historiens gång allteftersom mer och mer hemligheter avslöjas av den enorma konspiration tempelriddarna har satt ihop för sitt slutgilltiga mål, världsherravälde.

Jag valde tvåan för det var det första spelet med Ezio Auditore, en Assassin man fått följa genom 30 års tid, från en ung charmig kvinnokarl till en gammal och vis lönnmördare som följde i mästarens Altairs fotspår på äldre dagar. Tvåan var mer lättspelad än de andra tyckte jag, jag kunde slåss bättre, jag kunde fly bättre och jag kan stolt säga att jag dog inte en enda gång i strid under hela detta spelet. Jag vet inte om det bara va slumpen eller om spelkontrollen på tvåan faktiskt är lättare än på de andra spelen. Men allt som allt, mitt första val är alltså Assains Creed 2 med de andra Assassins Creed spelen som stöttepelare.






Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25 26
27
28
29 30
<<< Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards