Nördkulturen

Alla inlägg den 8 juni 2012

Av David - 8 juni 2012 17:09

"Even after death, wether you be an angel of heaven or a spirit reincarnated, we got one thing in common, the need to purge Avacyn from all remaining evil"


Jag vill börja detta blogginlägg med att säga att den förra Magic kortleken jag la upp här (Growing powers of the night) funkade inte alls så bra som jag hade trott. Den är redan isärplockad igen. Jag gjorde ett stort misstag vilket var att jag inte hade tagit med några rare eller uncommons i leken, bara commons! Men det misstaget lär jag aldrig göra igen.


Jag höll på med denna leken samtidigt som den förra och denna visade sig att fungera avsevärt bättre. Den har redan en vinst under bältet men har ännu inte blivit provad fullt ut så jag får se om det blir några framtida förändringar i den. Jag är än så länge uppe i 59 kort av 60 i leken, det sista kortet är reserverad för en bra Legendary Creature, helst en ängel. Men jag får se vad jag fyller den sista platsen med i slutändan, det kanske blir ännu en artifakt och i så fall blir det en dublett av Moonsilver Spear eller Angel´s Tomb.


   


Huvudsyftet med denna lek är väl egentligen att få ut så många varelser jag kan på planen och helst så kraftiga som möjligt så dom slår motståndaren hårt. Det  va därför jag tog med 4 exemplar av kortet Cathars´ Crusade som ger alla mina creatures +1+1 så fort jag lägger ut en ny.


 


Änglar är ju i regel väldigt dyra att lägga ut så det va därför jag ville kombinera dom med spirits för att få med lite billiga varelser. Det perfekta valet var självklart kortet Doomed Traveller. Väldigt billig att lägga ut och dör han så komer han tillbaka som en vit 1/1 spirit token. Får jag upp några av dom plus några spirits tidigt i spelomgången har jag ett helt ok försvar och godkänt anfall tills jag har råd att lägga ut mina änglar.


 


Ett kort jag är imponerad av är en helt vanlig common med en väldigt bra förmåga. Kortet Shriekgeist tvingar din motståndare att slänga så mycket som två kort från sitt library varje gång du gör skada på honom. Jag har två av dom i leken och det visade sig göra mycket stor skada på din motståndares planer när han får slänga så mycket som 4 kort varje gång bägge två träffar.


 


När det gått några rundor och jag förhoppningsvis fått ut korten i någorlunda rätt ordning så är det dags för de stora pojkarna att komma in i  matchen, änglarna. Förhoppningsvis vid detta laget har jag fått ut kanske två stycken Cathars´ Crusade och några billiga varelser som blivit starka med hjälp av +1+1 counters så att dom i samband med änglarna kan börja göra riktigt skada på din motståndare.

Om jag börjar med att lägga ut Angel of Flight Alabaster som tillåter mig att ta tillbaka ett Spirit kort från min gravhög i början av min upkeep och sen rundan därpå lägger ut Aegis Angel som gör att jag kan välja så "another target permanent is indestructible" och väljer Angel of Flight Alabaster som indestructable så har jag nästan fritt fram och plocka tillbaka alla mina döda Spirits och om jag på det har fått ut min planeswalker Tamiyo, the Moon Sage vars bästa ability tillåter mig att ha obegränsat med kort på hand plus att alla kort som skulle läggas i min gravhög återvänder till min hand istället så kan nog motståndaren nästan erkänna sig besegrad.


     


Så här ser kortleken ut kort för kort. Det är bara 59 kort än så länge, jag vet som sagt inte än vilket det sista kortet kommer att bli. Förhoppningsvis någon superbra Legendary Creature.


Creatures 19 st

Aegis Angel (1 st)

Angel of Flight Alabaster (1 st)

Angel of Jubilation (1 st)

Goldnight Redeemer (1 st)

Serra Angel (1 st)

Emancipation Angel (2 st)

Voiceless Spirit (2 st)

Niblis of the Urn (2 st)

Shriekgeist (2 st)

Niblis of the Breath (2 st)

Doomed Traveler (4 st)


Notiser: Jag gillar egentligen inte att ha så många creatures i bara ett exemplar eftersom när dom är döda så är dom borta så jag förlitar mig på att jag får igång min planewalkers bästa ability (som jag beskrev tidigare).


Planeswalker 1 st

Tamiyo, the Moon Sage (1 st)


Instant / Enchantment / Sorcery 13 st

Cathars´ Crusade (4 st)

Entreat the Angels (1 st)

Saving Grasp (2 st)

Artful Dodge (2 st)

Mind Control (2 st)

Vapor Snag (2 st)


Artifacts 3 st

Angelic Armaments (1 st)

Angel´s Tomb (1 st)

Moonsilver Spear (1 st)


Basic Land / Land 23 st

Plains (10 st)

Island (10 st)

Glacial Fortress (2 st)

Seraph Sanctuary (1 st)

Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25 26
27
28
29 30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards