Nördkulturen

Alla inlägg den 17 maj 2012

Av David - 17 maj 2012 11:36

Nu har jag tacklat av dom stora serierna från min barndom så nu är det dags att ge sig på dom lite "mindre". Jag kommer inte ha lika mycket att skriva om dessa så jag tar dom 3 i taget så inte blogginläggen blir 1 till 2 meningar långa.


Dennis The Menace
Denna serie följde jag troget och jag har kvar en teckning jag gjorde när jag va liten på alla i Dennis kompis gäng. Jag skrev alla namnen ovanför varje tecknade person men namnen blev stavade fonetiskt eftersom jag inte va en höjdare på engelska i min barndom. Jag minns att jag ville vara som Dennis och i väldigt liten mån va jag nog det (jag hade inte samma damp liknande beteende) och jag fick självklart inte uppleva den typen av äventyr han gjorde i varje avsnitt, men i min egna fantasi gorde jag ju det naturligtvis. En av de stora fördelarna med att vara barn. Fantasin har inga gränser.




Heatcliff
Jag minns att jag såg denna serie och det är nog allt jag minns också. Jag gillade den (annars hade jag aldrig tagit med den i listan) men den satte inga permanenta spår i mig direkt. Den hade dock en av de mest "catchiga" eller "fräsiga", för att löjla till ordet på svenska, intro låtarna.




Duck Tales
Ännu en serie jag följde varje avsnitt på. Jag älskade när de gav sig ut på skattjakt bland gamla pyramider eller i gamla övergivna spökslott osv. Överlag har jag alltid haft svårt för Disney men Duck Tales gjorde dom bra. Men det är som man säger, på den gamla goda tiden. Jag vet inte hur många svenska dubbningar som gjorts till denna men jag tror det finns mer än en. Jag såg ett avsnitt för några år sedan som inte alls stämde överens med den Joakim Von Anka röst jag va uppväxt med och det är lite tråkigt. När det görs en ny dubbning av en serie resulterar det bara oftast i att den gamla blir svårare att få tag i. När Heatcliff må ha haft en av de bättre intro låtarna så var det nog Duck Tales (tillsammans med en Disney serie till som kommer senare) som hade DEN bästa intro låten.


Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards