Nördkulturen

Alla inlägg den 6 mars 2012

Av David - 6 mars 2012 17:14

Klassiska filmer är något som ligger nördar varmt om hjärtat och jag såg en underbar klassiker i Söndags kväll. Självklart har jag sett den tidigare men jag har aldrig haft en blogg tidigare så jag har kunnat skriva om det. Filmen heter The Adventures Of Robin Hood med skådespelaren Errol Flynn. Redan första gången jag såg den, på TV för många år sedan, blev jag fäst direkt vid den karatmatiske huvudpersonen spelad av Errol Flynn. Jag har aldrig sett någon gestalta Robin Hood så bra. Dagens hjältar ska alltid ha någon mörk hemlighet eller lida av något från sitt förflutna eller något liknande men på denna tiden, innan allt detta mörker sänkte sig över filmvärlden va hjälten i filmen inget annat än perfekt och självklart damernas räddare i nöden och vem bättre än Errol Flynn att framföra det? Ingen!.

Historien tilltalar mig i alla avseenden. Alla känner nog till historien om Robin Hood, en "outlaw" som kämpar mot orättvisorna i sitt hemland som styrs av kungens elaka bror prins John. Sin laglösa livsstil till trots får han upp ögonen för den fina, vackra lady Marion som naturligtvis faller för våran hjältes charm.

       


Favoritscen från filmen är när Robin Hood kliver in på prins Johns festmåltid med en död hjort över axlarna och slänger den på bordet framför honom. Lite ord utväxlas och prins John bjuder Robin Hood på lite kött från festmåltiden och tillkännager sedan för alla att han har tagit över styret för England menats hans bror Richard The Lionheart är borta och krigar i korstågen. Robin spottar då ut köttet han har i munnen och min favorit dialog i filmen påbörjas:


Prins John: "What´s the matter? Have you no stomach for honest meat?"

Robin Hood "For honest meat yes. But I´ve no stomach for traitors"

Prins John: ""You call me a traitor?"

Robin Hood: "You? yes. And every man here who offers you allegiance"


Rätt modig grej att säga när han är omgiven av adelsmän och riddare som alla sätter sin lojalitet till prins John.

Jag tycker helt klart den är värd att se. Det finns ingen bättre Robin Hood än denna. Trailern här nedanför gör inte filmen rättvisa, man måste se hela.


Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards